Eerlijk Beheer: nieuw initiatief voor woningzoekenden

24 augustus 2009

Eerlijk Beheer: nieuw initiatief voor woningzoekenden

Onlangs is de vereniging 'Eerlijk Beheer' opgericht, die woningzoekenden en aanbieders van tijdelijke woonruimte bij elkaar brengt. Op zich niet nieuws, ware het niet dat Eerlijk Beheer uit ideële motieven is ontstaan. De kosten van het lidmaatschap zijn ook onvergelijkbaar met de inschrijfkosten van commerciële woningaanbieders: 2,5 euro of twee uur vrijwilligerswerk voor de buurt per maand. We spraken met Michel Spekkers, een van de oprichters.

Logo eerlijk beheer

Hoe ben je op het idee van Eerlijk Beheer gekomen?

Wij, Emilie Terpstra en ik, zijn op dit idee gekomen doordat wij zelf in de Bredase kraakbeweging actief zijn en beiden erg tegen leegstand en verpaupering van panden zijn. Wij wilden een alternatief bedenken voor kraken, een manier waarop wij meer samen kunnen werken met eigenaren en gemeenten en tegelijk meer woonruimte beschikbaar maken, verpaupering tegengaan, maatschappelijk bewust bezig zijn en mensen dichter bij elkaar brengen. Zo kwamen wij op het idee om Eerlijk Beheer op te richten, waarin al deze dingen de mogelijkheid hebben om samen te komen.

Wat is er anders dan bij een 'normaal' bureau voor tijdelijke bewoning (vaak 'antikraak' genoemd)?

We zijn om verschillende redenen niet voor de werkwijze van de bestaande anti-kraak of beheer-bureaus. Allereerst omdat het bedrijven zijn die uit zijn op het maken van winst zonder daarnaast enig maatschappelijk gezicht te tonen. Daarnaast zijn er vele en vreemde regels wanneer je wil gaan wonen via zo een bureau. Afspraken zijn belangrijk maar op het moment dat:

• je zonder aankondiging gecontroleerd mag worden;
  • je na twee waarschuwingen direct moet vertrekken;
  • je geen bezwaar mag maken tegen sancties;
  • je geen logees mag ontvangen;
  • je geen een minderjarigen in huis mag hebben;
  • je niet op vakantie mag;

En daarnaast nog vele andere aanwijzingen vanuit de organisatie waar je je aan moet houden, dat de regelgeving doorslaat.

Daarnaast heb je geen huurrechten wanneer je antikraak woont. Wij gaan dat totaal anders doen!

Wij vragen geen geld van de tijdelijke bewoners, maar willen dat zij helpen de buurt een fijnere plek te maken om in te wonen, bijvoorbeeld door het geven van buurtfeesten, het opknappen van het pand, het starten van een weggeefwinkel of iets wat de buurtcohesie moet verbeteren. Ook vragen wij bewoners hun voortuin netjes bij te houden en hun ramen te zemen, zodat het er ook allemaal goed uit gaat zien voor omwonenden. De bijdrage van de eigenaar zal bestaan uit het betalen van een gemiddeld bedrag voor gas, water en licht.

Hoe loopt het tot nu toe?

Het loopt boven verwachting goed, we hebben positieve pers en de aanmeldingen blijven binnen komen, de kans dat we de 100 leden deze week ruim overstijgen is zeer reeël. Deze week hebben we al de eerste afspraak met een vastgoed makelaar (Meeus), en de gemeente en woningbouwcorperaties zijn volgens een artikel in BN-deStem positief verrast. De ruim 80 aanmeldingen nu zijn woningzoekenden tot actieve leden variërend van jong tot oud (het oudste lid op dit moment is geboren in 1948).

Hoe kan de politiek dit initiatief steunen?

Allereerst natuurlijk door lid te worden! Daarnaast door vanuit iedere partij een afgevaardigde plaats te laten nemen in het adviesorgaan dat we op willen richten, en hopelijk ook via de gemeenteraad om zo de gemeente te stimuleren mee te werken aan dit initiatief. Belangrijk is te weten dat lid worden niet alleen kan als je goedkope of gratis woonruimte zoekt. Iedereen die het gevoel heeft een meerwaarde te zijn voor de vereniging is welkom.

Meer informatie over "eerlijk beheer" is te vinden op www.eerlijkbeheer.nl; aanmelden om lid te worden kan via het aanmeldformulier op de website.

www.eerlijkbeheer.nl