Breda verzacht leed pgb-houders

29 april 2015

Breda verzacht leed pgb-houders

Ondanks de chaos die er heest rondom de uitbetaling van persoonsgebonden budgetten (pgb), doet Gemeente Breda het niet slecht. Dat blijkt uit antwoorden van het College op vragen van SP-gemeenteraadslid Dirk Uijl. Er hebben zich tot op heden ongeveer 20 mensen gemeld bij de gemeente met uitbetalingsproblemen. Deze problemen zijn zo snel mogelijk opgelost doordat de gemeente zich als bemiddelaar hard maakt voor haar inwoners. “Een goede zaak, want het mag niet zo zijn dat mensen het slachtoffer worden van slecht beleid van deze regering” stelt Uijl.

Daarnaast heeft Breda ervoor gezorgd dat er voldoende geld beschikbaar is gemaakt voor de uitbetaling van het pgb en dat alle informatie op tijd is doorgestuurd. Dit college zag de problemen aankomen en heeft er met de genomen maatregelen voor gezorgd dat de schade beperkt is gebleven. Uijl zegt: “Deze chaos heeft iedereen aan zien komen, maar de regering heeft willens en wetens alle waarschuwingen genegeerd en haar zin doorgedrukt. Met alle gevolgen van dien.”

En dat die gevolgen er zijn, bleek vandaag maar weer eens. In een debat moest staatsecretaris van Rijn voor de 5e keer aan de Tweede Kamer uitleggen waarom het nog steeds een chaos is rondom het pgb. Voor de SP is de maat inmiddels vol, maar ook de andere partijen beginnen zich af te vragen hoe het verder moet. De staatsecretaris heeft tot 15 mei de tijd gekregen om de problemen op te lossen. “Maar met alle chaos die er nu nog heerst en de verhalen die wij nog steeds binnenkrijgen, geloof ik niet dat hij dat gaat halen” zegt Uijl.

Hoewel Gemeente Breda haar uiterste best doet om mensen met een pgb zoveel mogelijk te ondersteunen, kan het altijd voorkomen dat het toch mis gaan. Twijfel dan niet en neem contact op de met SP raadslid Dirk Uijl op 06-21265323 of per e-mail op dirk@spbreda.nl. De SP probeert u dan verder te helpen.