Bredase gezondheidsvisie niet voor iedereen

18 september 2024

Bredase gezondheidsvisie niet voor iedereen

Foto: marlous fieret / fractie sp breda

Bredase gezondheidsvisie: niet voor iedereen!

Afgelopen debatraad is de Bredase gezondheidsvisie aangenomen door een meerderheid van de raad. De Bredase SP stemde tegen, want dit beleid is niet gemaakt voor iedereen, vertelt burgerraadslid Marlous Fieret.

Deze visie richt zich op voedsel, beweging en ontspanning. Maar wat als je geen geld hebt voor voldoende of gezond voedsel, nooit aan ontspaning toekomt vanwege intensieve mantelzorg, leven in armoede of geen dak boven je hoofd hebt? Het Bredase college kon hier niet voldoende antwoord op geven.

Er werd gesproken over 'dat een bitterbal en borrel op zijn tijd moet kunnen'. De SP heeft duidelijk gemaakt dat niet iedereen dit kan betalen en woordenkeuze in een visie als deze belangrijk is. Dit werd aangenomen in een amendement.

De SP kwam ook op voor de huisartsen: leg een rode loper voor ze uit! Huisartsen zijn onmisbaar, een belangrijke schakel in zorg en in de wijk. We vroegen het college hen nog meer te steunen, om er voor te zorgen dat huisarsten met zorg zelf bezig kunnen zijn. We schreven samen met huisarsten een motie, maar werd helaas niet aangenomen door het college.

En we vroegen aandacht voor digitalisering, een kwart van alle Nederlanders kan hierin niet meedoen en dat heeft grote invloed op gezondheid en welzijn.

Gezondheid is meer dan voedsel, beweging en ontspanning. De SP vindt dat het college de krenten uit de pap haalt en niet voldoende echte problemen aanpakt. De SP fractie kon helaas maar 1 conclusie trekken en dat was tegenstemmen.