Bredase SP het op 29e SP congres

2 maart 2024

Bredase SP het op 29e SP congres

Zaterdag was het 29e partijcongres in Bussum en daar was de Bredase SP natuurlijk ook bij. Het was  een onbelangrijk congres, de afgevaardigden mochten namelijk stemmen over het nieuwe partijbestuur, de Europese lijst en het Europese verkiezingsprogramma. Er werd ook op gepaste wijze afscheid genomen van partijmastodont Tiny Kox die na bijna 50 jaar hard werk voor de Tilburgse afdeling, de Tribune, het partijbestuur, de Senaatsfractie en de Raad van Europa een staptje terugzet. Ook werd er afscheid genomen van Lilian Marijnissen die ook werd bedankt voor haren jaren aan hard werk als fractieleider.

Voor de bestuursverkiezing waren er 13 kandidaten voor het algemene bestuur 2 voor het voorzitterschap en 1 voor algemeen secretaris. De 10 voorgedragen kandidaten zijn gekozen als algemeen bestuurslid en Nils Muller en Lieke van Rossum zijn respectievelijk tot algemeen secretaris en voorzitter verkozen. Afdelingsbestuurslid Olaf van der Bruggen over de uitslagen: ''Namens de Bredase afdeling en feliciteren we hen en wensen we ze veel succes de komende 4 jaar. Hetzelfde wensen we de gekozen Europese kandidatenlijst, hen wensen we veel succes voor hopelijk de komende 5 jaar!''.

Ook was er deze dag de eerste congrestoespraak van nieuw partijleider Jimmy Dijk. Met een sterk verhaal over de werkende klasse zet hij stap voor stap de klassenstrijd weer op de politieke agenda. Daarbij is hij ook niet vaag over wie de werkende klasse is: iedereen die voor inkomen afhankelijk is van werk, niet kan werken of werk zoekt en dan een uitkering krijgt of een ieder die al lang heeft gewerkt en nu een pensioen of AOW krijgt. Deze mensen hebben nu sociale vooruitgang nodig en ‘’kunnen niet langer wachten’’ hamert Jimmy keer op keer erin. Daarvoor is sociale strijd nodig en daarom daagt Jimmy ter afsluiting de vakbonden uit: ''ga samen met de SP die strijd aan!''.