SP succes: er komt een 'Huis van het Recht'

30 november 2023

SP succes: er komt een 'Huis van het Recht'

Foto: M. Verschuren

Feest binnen de SP fractie. Op donderdag 30 november nam de gehele raad van Breda een belangrijke motie aan. SP-burgerraadslid Edwin Plinck schreef de motie: "Als slachtoffer van het toeslagenschandaal vind ik het belangrijk dat mensen in Breda geholpen worden door de overheid als zij sociale en juridische problemen hebben, het Huis van het Recht gaat hierbij helpen". Het Huis van het Recht is in de landelijke politiek een initiatief van SP-Kamerlid Michiel van Nispen.

Plinck schreef een raadsnotitie waarbij allerlei experts uit het land en SP-Kamerlid Michiel van Nispen in de Bredase raad toelichten waarom het 'het Huis van het Recht' een belangrijke toevoeging is voor onze inwoners. Het 'Huis van het Recht' is een werkwijze waarbij verschillende organisaties, zoals de overheid, het OM, de rechtbank en hulpverleners samenwerken om mensen met sociale en juridische problemen te helpen. Doordat er een breed gekeken en gedeeld wordt tussen de verschillende betrokken mensen worden grotere problemen voorkomen. Zo bleek tijdens een sessie dat een inspreker uit Heerlen, waar men op die manier werkt, daardoor in zijn huis te kunnen blijven wonen.

Dankzij het 'Huis van het Recht' is Breda weer een stuk democratischer geworden en daar is de Bredase fractie enorm trots op.