SP vraagt om meer hulp met de stijgende energieprijzen

22 december 2022

SP vraagt om meer hulp met de stijgende energieprijzen

Foto: Dirk Uijl

Op donderdag 22 december zal tijdens de debatraad de energiecrisis worden besproken. De Bredase SP heeft hier al in september om gevraagd omdat veel mensen, zowel inwoners als verenigingen en ondernemers, de hoge inflatie en energierekening voelen in hun portemonnee. De SP zet echter vraagtekens bij het noodpakket waar het college nu mee komt. Fractievoorzitter Inge Verdaasdonk: “Steeds meer mensen zien hun spaargeld maandelijks minder worden en voor studenten is er nog steeds niets geregeld wat helpt. Zo laat je mensen alsnog in de kou zitten.”

Veel Bredanaars maken zich grote zorgen. Voor velen is het nog verder verminderen van energiegebruik of andere vaste lasten niet mogelijk. En niet alleen mensen die rond het sociaal minimum verdienen komen in de problemen. De SP vraagt daaro vanavond om betere voorlichting. Verdaasdonk: “Juist voor mensen die nu nog niet in de schulden zitten, maar wel hun spaargeld elke maand zien afnemen.”

Daarnaast maakt de SP zich hard voor studenten. Zij krijgen geen energietoeslag, mogen niet naar de voedselbank en krijgen ook geen Bredapas. Verdaasdonk: “Het college krijgt bijna 700.000 euro krijgt voor deze groep maar komt niet verder dan bijzondere bijstand aanbieden. Daarmee schieten ze echt tekort. Wij gaan om betere maatregelen vragen.”