Bestuursakkoord: veel ambities, twijfels over financiële haalbaarheid en een wisselbokaal

17 juni 2022

Een nieuwe traditie is geboren: een wisselbokaal voor de meest sociale wethouder. Dat idee introduceerde de Bredase SP bij de presentatie van het bestuursakkoord. “Wij dagen de wethouders uit om met elkaar de strijd aan te gaan om het meest sociale beleid uit te voeren!” zei fractievoorzitter Inge Verdaasdonk in het debat over het nieuwe bestuursakkoord.

De SP ziet veel ambities en mooie plannen in het akkoord. Verdaasdonk: “Het is mooi om te zien dat plannen die wij soms al jaren geleden voor hebben gesteld, nu in het akkoord staan. Het afschaffen van de 25 euro voor grofvuil, een buurtbibliotheek in de Hoge Vucht én een fonds voor sociale woningbouw, allemaal plannen die wij al langere tijd hebben!” Daarnaast staan er nog meer grootse plannen in het akkoord. Maar daar zit volgens de SP wel een zwakte: de afhankelijkheid van het rijk om geld te ontvangen voor al die plannen. “Het Rijk is de afgelopen jaren erg wisselvallig geweest. Eerst weer een paar miljoen erbij, dan weer miljoenen eraf. Nergens in het akkoord zien we wat er gebeurd als de 100 miljoen voor ambities toch niet naar Breda komt!”

Ook ontbreken er nog een aantal belangrijke zaken: “Een coalitie die de mond vol heeft van veiligheid en diversiteit neemt geen woord op over de vrouwenopvang. Ik ben blij dat mijn wijzigingsvoorstel om dit alsnog op te nemen is aangenomen. Zo ontstaat er voor vrouwen in nood een veiliger Breda.” aldus Verdaasdonk.