Raad neemt afscheid van SP’ers

29 maart 2022

Raad neemt afscheid van SP’ers

Foto: Dirk Uijl

Op dinsdagavond 29 maart heeft de gemeenteraad van Breda afscheid genomen van Bas Maes en Maurice Spapens.

Bas Maes is in 2010 begonnen als commissielid bij de Bredase SP fractie. Daar viel hij meteen op door de wijze waarop hij het verhaal van de straat wist te vertalen naar zijn inbreng in de raad. In de loop der jaren hebben vele bewonersgroepen en belangenverenigingen via Bas hun verhaal in de gemeenteraad kunnen vertellen.

Zo verzette hij zich fel tegen de sloop van flats in de Zaart, heeft hij een complete oploop georganiseerd rondom de verplichte tegenprestatie en heeft hij de wijk- en dorpsraden opnieuw een stem in de gemeente gegeven. Met zijn tomeloze inzet voor de partij zal hij gemist worden. Bas is in totaal 12 jaar actief geweest voor de Bredase SP waarvan zes jaar als fractievoorzitter.

Hoewel dat al een flinke staat van dienst is, moet hij het nog altijd afleggen bij Maurice Spapens. In 2006 werd Maurice voor het eerst raadslid, en zat hij tot 2014 voor de SP in de raad. Met een kleine onderbreking van een jaar werd hij vanaf 2015 weer opnieuw raadslid voor de partij, en vanaf de verkiezingen van 2018 was hij burgerraadslid. Maurice heeft zich altijd ingezet voor het verbeteren van het klimaat voor kunst en cultuur. Hij was een graag geziene gast bij de Bredase culturele instellingen en hij kan geen wijkcentrum inlopen of mensen herkennen en begroeten hem. Daarnaast heeft Maurice zich ook jarenlang ingezet voor het project Jeugd en Politiek, waar hij leerlingen van Bredase middelbare scholen liet kennis maken met de lokale politiek en waar in de loop der jaren mooie maatschappelijke initiatieven uit voortgekomen zijn. Voor zijn inzet in het lokale en provinciale bestuur ontving Maurice drie jaar geleden al een koninklijke onderscheiding.

Ook is er afscheid genomen van Dirk Uijl. Dat afscheid is echter maar van korte duur, omdat hij een dag later geïnstalleerd zal worden als burgerraadslid.