Luchtkwaliteit op meer dan 50 Bredase scholen moet verbeterd worden

2 februari 2022

Luchtkwaliteit op meer dan 50 Bredase scholen moet verbeterd worden

Foto: onbekend

Op meer dan 52 Bredase scholen moet de luchtkwaliteit verbeterd worden. Dat blijkt uit door de SP-gestelde vragen omtrent de luchtkwaliteit op de Bredase scholen. Voor augustus 2024 wordt dit op totaal 17 scholen afgerond zijn, voor de overige scholen wordt verwezen naar subsidies van schoolbesturen, rijk en gemeente.

De Bredase SP vindt dit ongelofelijk: “Wat hebben het college, die schoolbesturen en gebouwenbeheerders de afgelopen jaren zitten doen?” Vraagt SP-burgerraadslid en docent Michel Verschuren zich af. Door corona zijn de problemen met luchtkwaliteit belangrijker geworden, maar over luchtkwaliteit wordt al decennialang geklaagd in het onderwijs. In het verleden is geld dat hiervoor bestemd was, vaak niet op de juiste plek terechtgekomen. Oorzaak is de wijze waarop scholen gefinancierd worden en het op afstand zetten van het gebouwenbeheer door de gemeente.

De Bredase SP wil dit graag snel oplossen en heeft in haar verkiezingsprogramma opgenomen dat de luchtkwaliteit op scholen verbeterd moet worden. “Het is van groot belang dat leerlingen en onderwijspersoneel in een gezond leerklimaat zitten, als de luchtkwaliteit zo slecht was op het Stadskantoor dan was dit al jaren geleden op orde gebracht, maar op scholen staan we dit al te lang toe” zegt Verschuren. De gemeente is samen met de schoolbesturen verantwoordelijk voor de luchtkwaliteit van de scholen.

Ook de grootste onderwijsvakbond van Nederland, de Algemene Onderwijsbond zet zich in voor betere ventilatie en biedt onderwijspersoneel handreikingen om dit op hun scholen aan te pakken. https://www.aob.nl/ventilatie/