Geld voor mensen in armoede gaat naar bedrijven

6 februari 2022

Geld voor mensen in armoede gaat naar bedrijven

Op 26 januari ontving de Bredase SPfractie de antwoorden op de raadsvragen "armoedebeleid moet geen loterij zijn" die zij begin januari gesteld had aan B&W. Uit de antwoorden bleek dat de gemeente maar liefst 8.188 euro vanuit het armoedebudget uitgegeven is aan winacties, waar vooral bedrijven beter van werden!

De gemeente geeft aan de kosten (5.000 euro) van de Kerstpakketten goed overwogen zijn en met de aanschaf ervan zowel organisaties met een maatschappelijke doelstelling als mensen met een laag inkomen ondersteund zijn. Wellicht ligt het aan de SP, maar wij zien toch vooral een Kerstpakket van 30 euro met zo'n 9 (dure) producten van (commerciële) bedrijven, die aan nog geen 3% van de Bredapashouders uitgedeeld zijn. Zoals we al eerder aangaven, is het natuurlijk goed om lokale ondernemers te steunen, maar daar zijn volgens ons andere (coronasteun)postjes voor en niet geld uit het armoedebudget voor bedoeld. Wij staan als SP voor een goed structureel armoedebeleid, waar alle minima gebruik van kunnen maken.

Ook kreeg de SP antwoord op de vraag voor hoeveel geld de gemeente aan winacties had uitgegeven. De gemeente geeft aan dat er voor 21.482 euro aan incidentele acties is uitgegeven. Van het bedrag bleek 38% (8.188 euro) besteed te zijn aan winacties, waar dus niet alle Bredapashouders gebruik van konden maken. We weten dat er 5000 euro besteed is aan Kerstpakketten, maar waar heeft de gemeente de overige 3.188 euro aan uitgegeven? Daar heeft de gemeente nog geen duidelijkheid over gegeven.

Lees hier alle Raadsvragen: Raadsvragen Armoedebeleid moet geen loterij zijn
En ook alle antwoorden: Antwoorden op raadsvragen Armoedebeleid moet geen loterij zijn