SP kritisch over veel te dure kerstboom

11 december 2019

SP kritisch over veel te dure kerstboom

SP Breda heeft samen met VVD en Breda’97 vragen gesteld over het bericht van BN/DeStem dat de kerstboom die tijdens het evenement Betoverend Breda op de Grote Markt staat een kapitaal kost. Raadslid voor de SP Dirk Uijl hierover: “Het is schaamteloos dat er €100 duizend belastinggeld kapotgeslagen wordt op een plastic kerstboom, terwijl dit college ondertussen bezuinigd op armoedebestrijding, jeugd en zorg. En dat gigantische bedrag wordt ieder jaar opnieuw uitgegeven. Want voor al dat geld kopen we niet eens die boom, maar huren we die van een commerciële partij!” Tot vorig jaar werd door een bedrijf uit de regio met echte bomen een grote kerstboom op de Markt gezet, deze was met €15 duizend een heel stuk goedkoper.

Betoverend Breda, en de voorganger van dit evenement Winterland Breda, komen niet voor het eerst negatief in het nieuws. Voorgaande edities hebben niet de sfeer of de hoeveelheid bezoekers getrokken die beloofd waren, en ondertussen bleef het onduidelijk hoeveel belastinggeld de gemeente erin stak. Ondertussen ontvangen de wijken en dorpen geen geld voor hun kerst- en winterevenementen. Uijl: “Breda lijkt voor dit college op te houden bij de singels. Dat zie je niet alleen terug bij deze scheve subsidiëring, maar ook met bijvoorbeeld het onderhoud van wegen en de openbare ruimte. Onze dorpen en wijken worden overgeslagen, omdat het college ervoor kiest om de binnenstad mooi te maken voor bezoekers van buiten de stad. Voor ons geldt: Breda is van iedereen. Investeer ons belastinggeld daarom ook in de feesten waar de Bredanaars zijn: in onze dorpen en wijken."