SP Breda kijkt terug op geslaagd congres

16 december 2019

SP Breda kijkt terug op geslaagd congres

Zaterdag was SP Breda aanwezig op het 24ste congres van de SP in Nieuwegein. “Een zaal vol enthousiaste en betrokken SP’ers” merkte Michel Verschuren (voorzitter van SP Breda) op. Meer dan duizend mensen waren bijeengekomen om het congresstuk te bespreken en te vernemen dat Jannie Visscher met 64% van de stemmen de nieuwe partijvoorzitter wordt. SP Breda boekte deze dag mooie successen. Deze werden voorbereid waren op de ledenvergaderingen. Zo komt er mede door SP Breda (en vele andere afdelingen) duidelijker aandacht voor de bestrijding van discriminatie. Spreekt de SP uit dat mensen met een beperking de volle aandacht verdienen. Het had wat overtuiging nodig, maar de congrescommissie nam een motie van de afdeling over om te onderzoeken hoe we leden kunnen laten stemmen die niet naar de ledenvergadering kunnen komen. SP-lid en afgevaardigde Peter Nuijten riep bij de stemming trots uit: “Dat is mijn voorstel!” Hij diende dit voorstel in op de ledenvergadering in november.

Veel mensen werden deze dag op bijzondere wijze in het zonnetje gezet. Zo kregen Bob Fosko (Zanger: o.a. verenigingslied: Een mens is meer) en Rosita van Gijlswijk (oud-penningmeester) de hoogste SP-onderscheiding: de Gouden Tomaat. Werd Bredaas raadslid Inge Verdaasdonk genoemd vanwege haar inzet voor uitgebuite mensen vanwege een ziektekostenpolis via de gemeente en natuurlijk het afscheid van Ron Meijer en Lieke Smits.

Verschuren: “Het was vooral een gezellige en fijne dag met kameraden van binnen en buiten onze afdeling. Onze groepsfoto spreekt boekdelen.” Daarmee wijst hij op de foto die 16 Bredase leden lieten maken bij de fotohoek in de ontvangstzaal.