Onnodig in ziekenhuis vanwege tekort aan verzorging thuis

31 juli 2019

Onnodig in ziekenhuis vanwege tekort aan verzorging thuis

SP Breda trekt aan de bel over dat mensen het ziekenhuis niet kunnen verlaten, simpelweg omdat de noodzakelijke hulp thuis niet geregeld is. De afgelopen tijd kreeg de partij meerdere verhalen te horen van mensen die eenzaam in het ziekenhuis wachten op ontslag. Dit niet op medische grond, maar simpelweg omdat de hulp thuis, verzorging en verpleging, niet is geregeld. De thuiszorgaanbieders zitten vol en dit kan soms wel meerdere weken duren. Door bezuinigingen in de zorg en het sluiten van verzorgingshuizen is het terug naar huis gaan na een ziekenhuisopname, ineens een groot probleem geworden. “Een 96-jarige mevrouw vertelde verdrietig dat ze al een week eenzaam wachtte om terug naar haar vertrouwde huis te kunnen zodat ze haar kinderen en kleinkinderen weer kon zien”, zegt SP-raadslid Inge Verdaasdonk. “Ik wil weten van de wethouder of zij het probleem kent en hoe zij bij gaat dragen aan de oplossing? Dit probleem moet snel aangepakt worden, ook in Breda.”

Zie onderstaand de vragen van SP Breda aan het College van B&W