Puzzel 15 jaar belangverstrengeling steeds completer, maar veel stukjes ontbreken nog

3 oktober 2018

De vele puzzelstukjes die de laatste tijd - na vaak lang aandringen - boven tafel komen, geven een steeds completer beeld hoe de belangenverstrengeling tussen de gemeente en NAC tot stand is gekomen én nog altijd aanhoudt. Niet langer valt te ontkennen dat de € 22,3 miljoen die de afgelopen 15 jaar in het stadion is gestopt, voor een groot deel weggegooid belastinggeld is geweest. Het stadion blijkt immers nog maar € 9,5 miljoen waard.

“Maar er blijven ook nog veel vragen onbeantwoord”, zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. “Bijvoorbeeld waar die bijna € 13 miljoen dan is gebleven in de loop der jaren. Hebben we in 2003 teveel betaald, in 2009 teveel geld gestopt in een onrendabele verbouwing of in 2018 zinloze investeringen gedaan in het verduurzamen van het stadion? Of misschien wel alle drie? En zo ja, wie was hiervoor verantwoordelijk en wat leren we ervan?”

En dan is er nog de koopoptie die de gemeente vorige maand met NAC sloot. Die deal roept ook veel vragen op zoals waarom die onlosmakelijk met een huurverlaging verbonden blijkt te zijn? Of hoe de waarde is bepaald van het deel wat NAC wil kopen en het deel waar de gemeente mee blijft zitten? “Het heeft er alle schijn van dat wethouder Paul de Beer (D66) zelf is gaan knippen en plakken in een bestaand taxatierapport”, zegt Maes. “Dit biedt natuurlijk geen enkele garantie voor de daadwerkelijke waarde.” Ook komt er geen antwoord op de vraag waarom het juridisch advies dat stelt dat de deal eerst aan de gemeenteraad had moeten worden voorgelegd, wordt weggewuifd door het college. Maes: “Kortom: er moeten nog heel wat vragen worden beantwoord voordat we kunnen oordelen of de koopoptie een goede deal is en wat we geleerd hebben van 15 jaar belangenverstrengeling?”