Begroting 2019: VVD-college bezuinigt € 10 miljoen op meest kwetsbaren

26 september 2018

Begroting 2019: VVD-college bezuinigt € 10 miljoen op meest kwetsbaren

Foto: Gemeente Breda

Woensdag presenteerde het college zijn eerste begroting. Hierin valt te lezen waar het geld komend jaar aan wordt uitgegeven. En misschien nog wel belangrijker: waaraan het geld niet wordt uitgegeven. Dit VVD-college gaat in 2019 maar liefst € 10 miljoen bezuinigen op de meest kwetsbaren, waaronder de jeugd, mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben of die in armoede leven.

“Het is wrang dat juist de mensen die niets merken van economisch herstel, nu weer gepakt worden door VVD, D66 en PvdA”, zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. “En terwijl er € 10 miljoen wordt bezuinigd op de mensen in de stad, gaat er wel € 30 miljoen naar asfalt, beton en stenen.”

Jeugdzorg en Wmo
Op de jeugd bezuinigd dit college in 2019 ruim € 3,5 miljoen. Voor dit bedrag worden jeugdzorginstellingen verder uitgeknepen met lagere  tarieven. Ook wordt er bezuinigd op het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) waarbij over de schouder meegekeken gaat worden met de zorgprofessional. “Dat juist op de jeugd wordt bezuinigd is dom en kortzichtig: de jeugd is onze toekomst”, zegt Maes. Op zorg en ondersteuning vanuit de Wmo, wordt € 2 miljoen bezuinigd. “Ouderen worden het hardst getroffen door de bezuinigingen op de Wmo. Door de vergrijzing en omdat ouderen langer thuis moeten blijven wonen, zou daar juist geld bij moeten.”

Werk, inkomen en armoedebeleid
Op de sociale werkvoorziening bezuinigt het college € 2,4 miljoen. Of dat betekent dat de locatie aan de Riethil verdwijnt, daarover blijft het college vaag. Ook denkt men € 1,6 miljoen te bezuinigen op de bijstand door mensen te laten werken zonder loon. De nodige investeringen die moeten worden gedaan om mensen duurzaam uit een uitkeringssituatie te halen, ontbreken. Maes: “Terwijl 11% van de Bredanaars in armoede leeft, rooft het college doodleuk € 500 duizend uit het armoedebeleid. Zij worden gekort op de bijzondere bijstand en de inkomenstoeslag. Ondertussen trakteert het college zichzelf wel voor € 750 duizend op nieuwe auto’s. Dat is ronduit schandalig.”

Wonen
Het college blijft ook op ramkoers met de woningcorporaties door hen de rekening van 1.200 sociale huurwoningen in de maag te splitsen. Dit terwijl de corporaties al hebben aangegeven geen grond en geen geld te hebben. De € 14 miljoen die het college de komende jaren wel investeert, is een cadeautje van de VVD aan de projectontwikkelaars. Die krijgen dit als subsidie bij de bouw van middeldure huizen, een segment waarin zij prima rendabel kunnen bouwen. Maes: “Het zou helpen als dit VVD-college de woningcorporaties niet als vijand, maar als bondgenoot zou zien. Alleen als ook de gemeente investeert in sociale huur, kan de ambitie van 1.200 woningen waargemaakt worden!”

Er is genoeg...
Terwijl er bikkelhard wordt bezuinigd op mensen, lijkt het geld voor de rechtse hobby’s van de VVD niet op te kunnen. Zo is er alleen al in 2019 wel € 3,9 miljoen voor asfalt, € 3,2 miljoen voor het doortrekken van de Mark en € 3 miljoen voor een topsporthal uitgetrokken. Maes: “Het is duidelijk te merken welke partij er de broek aan heeft in het college en de coalitie. Ondertussen voeren D66 en PvdA in ruil voor hun plekje op het pluche, onversneden VVD-beleid uit. Dat maakt deze begroting extra gênant. Juist in een tijd dat je de politiek hoort jubelen dat het allemaal beter gaat en de crisis over is, bezuinigt dit college nog meer op meest kwetsbaren.”