Wethouder Adank moet zélf verantwoording afleggen over Airbnb

1 juni 2018

Wethouder Adank moet zélf verantwoording afleggen over Airbnb

Foto: SP / Brief 16 maart 2018 waar Adank toch optreedt als portefeuillehouder Airbnb, tegen afspraken met de burgemeester in.

Wethouder Boaz Adank (VVD) moet zich volgens SP Breda niet langer verschuilen achter burgemeester Paul Depla (PvdA) en zelf verantwoording afleggen aan de Gemeenteraad. Recent kwam aan het licht dat Adank zijn privéwoning op verhuursite Airbnb staat, terwijl hij hier als portefeuillehouder toerisme ook het woord over voert. SP Breda vroeg woensdag een debat aan met de wethouder hierover, maar de gestelde vragen werden schriftelijk beantwoord door de burgemeester die in het kader van ‘integriteit’ voor hem in de bres sprong. "Uit de antwoorden blijkt dat Adank deze bijverdiensten niet van te voren aan de raad of het college heeft gemeld zoals moet volgens de Gemeentewet",  zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. "Hij heeft er überhaupt twee maanden te laat melding van gemaakt bij de burgemeester en dit is vervolgens tegen de regels in stilgehouden door beiden. Ook is hij ondanks een afspraak met de burgemeester hierover, toch het woord blijven voeren over Airbnb. De burgemeester erkent fouten te hebben gemaakt maar vooral wethouder Adank heeft heel wat uit te leggen. Hij moet een flinke jongen zijn en dat zelf komen doen!"

SP Breda heeft gisteren opnieuw het verzoek gedaan voor een debat met wethouder Adank. Wat SP Breda betreft moet dit voor aanstaande donderdag plaatsvinden zodat de Gemeenteraad een weloverwogen besluit kan nemen bij de herbenoeming van de wethouder. Die staat, evenals het bestuursakkoord, dan op de agenda van de raad.