Dak- en thuislozen delen ‘geld’ uit tegen bedelverbod

13 juni 2018

Dak- en thuislozen delen ‘geld’ uit tegen bedelverbod

Voorafgaand aan de Gemeenteraad van donderdagavond, zullen dak- en thuislozen chocoladegeld uitdelen als ludiek protest tegen het bedelverbod wat die avond op de agenda staat. Het VVD-college wil door een aanpassing van de plaatselijke verordening (apv), bedelaars een boete op kunnen leggen. Diverse organisaties waaronder de Bredaasche Straatraad, Meer met minder, Armoede in Breda en politieke partij SP, proberen de raadsleden ervan te overtuigen tegen dit hardvochtige voorstel te stemmen. “Ook wij zijn geen voorstander van bedelen”, zegt Johnny Feskens van de Bredaasche Straatraad. “Maar dat los je op door dak- en thuislozen te voorzien in hun basisbehoeften, niet door bedelen te verbieden. Dat is niets minder dan struisvogelpolitiek!”

Susanne van Loo van Meer met minder: “Juist gemeentelijke instanties kunnen mensen in armoede tot wanhoop drijven.” Beslissingstermijnen van 8 weken, zorgen ervoor dat bedelen voor mensen die net op straat staan, haast onvermijdelijk is. Van Loo: “In de tussentijd zijn mensen afhankelijk van de doorstroomvoorziening voor basisbehoeften. Maar daar is niet altijd een plaatsje vrij.” SP-raadslid Inge Verdaasdonk zal een voorstel indienen om het bedelverbod uit de nieuwe verordening te slopen. “Dat de VVD ontkent dat armoede bestaat en niets opheeft met dak- en thuislozen weten we. Ik reken echter op de steun van de andere coalitiepartijen. Ik kan met niet voorstellen dat bijvoorbeeld de PvdA, echt voorstander is van zoiets hardvochtig als een bedelverbod!”