SP wil meer openheid over inkomsten politieke partijen

14 mei 2018

SP wil meer openheid over inkomsten politieke partijen

SP Breda wil werkelijke openheid over de inkomsten van politieke partijen. Vlak voor de verkiezingen hebben partijen vrijwillig hun begroting ingediend bij de accountant van de Gemeente Breda om te controleren of er geen crimineel geld tussen zat. Deze gegevens werden echter niet openbaar. “De accountant er naar laten kijken is een eerste stap, maar het zegt natuurlijk niets over andere vormen van ongewenste beïnvloeding”, zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. “Het is ook belangrijk om te weten of bijvoorbeeld een ondernemer, duizenden euro’s bijdraagt aan de campagne van een bepaalde partij en wat hier mogelijk tegenover staat.”

Maandagavond tijdens het fractievoorzittersoverleg zal SP Breda andere partijen vragen mee te denken over meer openheid over de partijfinanciën. De Wet financiering politieke partijen stelt voor landelijke partijen dat alle bedragen boven de 4.500 euro openbaar moeten worden. Maes: “Een lokale variant van zo’n giftenregister met daarin alle giften van bijvoorbeeld 500 euro of meer, is een mogelijkheid. Of inzicht in de campagnebudgetten die in Breda uiteenlopen van enkele tot volgens geruchten vele tientallen duizenden euro’s. Als integriteit ons menens is in Breda, dan is het wat de SP betreft de hoogste tijd voor de volgende stap!”