SP Breda lanceert meldpunt vrijwillige ouderbijdrage

5 mei 2018

SP Breda lanceert meldpunt vrijwillige ouderbijdrage

Vandaag lanceert SP Breda een meldpunt (http://spbreda.nl/enquete) over de vrijwillige ouderbijdrage voor ouders met schoolgaande kinderen. Uit onderzoek  van het tv-programma Kassa bleek dat 30 procent van de ouders ervaart dat kinderen buitengesloten worden indien de vrijwillige ouderbijdrage niet wordt betaald. "Ook op de school waar ik werk zie ik dat sommige ouders de kosten voor een schoolreisje  niet kunnen betalen en hun kinderen daarom niet mee mogen", vertelt Michel Verschuren, SP-burgerraadslid en docent. “Met het meldpunt willen we kijken hoe Bredase ouders van schoolgaande kinderen de vrijwillige bijdrage en andere extra schoolkosten ervaren.”

Bij verplichte lesactiviteiten buiten school moet de school alle leerlingen meenemen en als ouders niet kunnen betalen, dient de school voor een oplossing te zorgen. Bij de vrijwillige activiteiten echter niet. Dan kan het zomaar zijn dat een aantal kinderen in de klas aan het werk zijn, terwijl hun klasgenoten op excursie zijn. Verschuren: “In de uitzending van Kassa kwamen ook dure skireizen, bezoekjes aan Marrakesh en New York voorbij. Van dit soort reizen kan je jezelf afvragen wat de educatieve meerwaarde is en of een school hier aan mee moet werken. De kloof tussen arm en rijk wordt zo ook in de klas wel erg pijnlijk zichtbaar."

Het onderwijs is kosteloos in Nederland. Dat houdt in dat de overheid vanuit de belastingen de schoolkosten betaalt. SP Breda vindt dat scholen meer geld moeten krijgen om ook buitenschoolse activiteiten die de lessen versterken te financieren, zodat alle kinderen mee kunnen doen. In de Tweede Kamer werkt SP-Kamerlid Peter Kwint, samen met GroenLinks aan een initiatiefwet om ervoor te zorgen dat kinderen altijd mee mogen doen, ook als de vrijwillige ouderbijdrage niet betaald kan worden.