SP Breda steunt stakende leraren

13 april 2018

SP Breda steunt stakende leraren

Vrijdag staken de leraren in het basisonderwijs opnieuw voor minder werkdruk en een beter salaris. En ook ditmaal konden zij rekenen op de steun van SP Breda die hen een bezoekje bracht en iets lekkers meenam. Op de De Werft in de Haagse Beemden, de Petrus en Paulus in Boeimeer en De Fontein in Brabantpark ging het team van de SP in gesprek met de juffen en meesters over de toenemende werkdruk en de kwaliteit van het onderwijs. “Een juf vertelde over een klas met maar liefst 38 kleuters en hoe dat moet als er één bijvoorbeeld moet worden verschoond vanwege een ongelukje”, zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. “Of de leraren op De Fontein die de staking van vandaag aangrepen om de administratie bij te werken zodat ze dat ditmaal niet in de avonduren of het weekend hoeven te doen.”

Leraren hebben te weinig tijd om lessen voor te bereiden, moeten veel administratie doen en staan voor te grote klassen. De arbeidsvoorwaarden zijn niet goed in het basisonderwijs. Uit onderzoek blijkt dat het aantal mensen met burn out-verschijnselen in het onderwijs, veruit het hoogst in van alle beroepsgroepen. Maes: “Dit samen zijn de redenen voor een groot lerarentekort in het basisonderwijs, dat de komende jaren nog verder dreigt op te lopen. Juffen en meester spelen een belangrijke rol in het leven van ieder kind. Het is daarom van groot belang dat zij voldoende tijd en aandacht aan hen kunnen besteden. Zolang de regering dat niet inziet, zullen de acties doorgaan en zullen wij de leraren blijven steunen!”