Bezoekers moskee en SP in gesprek

26 april 2018

Bezoekers moskee en SP in gesprek

Foto: Google Streetview

Donderdagavond spraken Mohamed Zarouali en Rachied Benabbou, vaste bezoekers van de moskee aan de Antiloopstraat, met SP-fractievoorzitter Bas Maes. Naar aanleiding van een uitzending van Nieuwsuur, stelde SP Breda vragen over de invloed van Saudi Arabië op de moskee en de financiële banden. “Veel vaste bezoekers van de moskee waaronder ikzelf, vinden dat de moskee hierdoor onterecht in een kwaad daglicht is gesteld”, zegt Zarouali. “Dit doet geen recht aan het goede werk wat het bestuur ook doet om veel jongeren op het rechte pad te houden.” SP Breda betreurt het als de bezoekers zich gekwetst voelen en ziet ook mogelijkheden om te voorkomen dat er steeds ophef blijft ontstaan. Het moskeebestuur zou bijvoorbeeld kunnen overwegen het Saudische Al Waqf Al Islami dat voor de helft eigenaar is van het pand, uit te kopen. “Dat zou een flinke eerste stap zijn om aan te tonen dat de moskee daadwerkelijk onafhankelijk is”, zegt Maes. “Ook zou het bestuur wat mij betreft geen omstreden predikers een podium moeten bieden. Dan voorkomen we dat de moskee om de paar jaar slecht in het nieuws komt en dat is beter voor iedereen.” Overigens zijn Zarouali en Benabbou van mening dat er van omstreden predikers geen sprake is.

SP Breda gaat graag in op de uitnodiging van Zarouali en Benabbou om in gesprek te gaan met het moskeebestuur om verder over de kwestie te praten. Ook burgemeester Paul Depla is van harte welkom aan te schuiven.