SP Breda behaalt 4 zetels

22 maart 2018

SP Breda behaalt 4 zetels

SP Breda gaat terug van 6 naar 4 zetels en volgt daarmee de landelijke trend van de partij. Dat blijkt uit de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van gisteren. Het resultaat van de historische overwinning van 2014, een verdubbeling van 3 naar 6, kon helaas niet geëvenaard worden. “Gelet op de enorme inzet van onze wethouder, fractie en alle andere leden de afgelopen vier jaar, is dat natuurlijk teleurstellend”, zegt SP-lijsttrekker Bas Maes. “Maar je ziet ook dat in wijken als de Hoge Vucht en de Haagse Beemden waar we veel hebben kunnen betekenen voor mensen, we in veel stembureaus het grootst zijn. Hard werken wordt dus wel degelijk beloond.”

VVD werd de grootste partij met 11 zetels en won er 3 ten opzichte van 2014. Ook GroenLinks (van 3 naar 5 zetels) en 50plus (nieuw met 2 zetels) wonnen. Ook D66 (van 8 naar 6 zetels) en de lokale partijen (op Breda’97 na allemaal weggevaagd) kregen een tegenslag te verwerken. CDA en PvdA bleven stabiel op respectievelijk 6 en 4 zetels. SP-afdelingsvoorzitter Michiel Verschuren: “We feliciteren de winnaars VVD, GroenLinks en 50plus met het resultaat. En alhoewel wij liever voor onszelf een andere uitslag gezien hadden, heb ik heel veel vertrouwen in de raadsfractie die er nu komt te zitten!”