Het grote gelijk van Koos Gouka

2 februari 2018

Het grote gelijk van Koos Gouka

Foto: BN/DeStem

Donderdag is oud-directeur van Laurentius, Walter Vermeulen, veroordeeld tot 30 maanden onvoorwaardelijke gevangenisstraf. De rechter achtte hem schuldig aan oplichting en verduistering. "Eindelijk gerechtigheid", aldus voormalig SP-raadslid Koos Gouka. Gouka streed als vertegenwoordiger van de huurders jarenlang tegen de schimmige praktijken van directie en bestuur. Gouka: "Toen al, jaren terug, stonk het zaakje aan alle kanten. Het duurde even voor mensen naar mij zijn gaan luisteren".

In 2007 stelde Gouka al vast dat de notaris, die betrokken is bij de verkoop van woningen van de corporatie in de wijk Wisselaar, ook voorzitter was van de Raad van Commissarissen van Laurentius. In april 2009 gaf de rechtbank in Den Bosch hem gelijk dat deze vorm belangenverstrengeling niet geoorloofd was. Later in 2010 trok hij, als raadslid van de SP,  andermaal bij het college van burgemeester en wethouders aan de bel over vermeende belangenverstrengeling van Notaris Roelen uit Prinsenbeek en woningcorporatie Laurentius. De notaris bracht hogere prijzen in rekening dan wat gangbaar zou zijn. Ondanks de rechtelijke uitspraak bleef ze tot dan toe toch in de Raad van Commissarissen zitten. De notaris nam afscheid en sindsdien is het balletje bij Laurentius gaan rollen. Gouka is blij voor Laurentius dat dit nu voorbij is. "Dit heeft ons als huurders veel, heel veel, geld gekost. We kunnen er nu een punt achter zetten. Ik wens de huidige directie en het bestuur veel wijsheid."