Innovatief bestuur: ”Inwoners en bestuurders begrijpen elkaar”

15 januari 2018

Innovatief bestuur: ”Inwoners en bestuurders begrijpen elkaar”

SP Breda maakt het verschil! Zoveel mogelijk worden mensen betrokken bij bestuurlijke keuzes die gemaakt worden in de stad. De Gemeenteraad en het College zijn daarom anders gaan werken. Met Breda Doet lukt het organisaties om zelf zeventig miljoen euro aan subsidies te verdelen met elkaar. In wijk- en dorpsplatforms bepalen inwoners zelf waar de budgetten voor hun buurt aan uitgegeven worden. En met Breda Begroot dagen we mensen uit mee te denken over bestedingen in hun wijk of dorp. Daardoor gebeurt steeds meer wat mensen zelf belangrijk vinden voor Breda en bedenken ze het niet meer achter het bureau op het Stadskantoor.

Maar we zijn er nog niet... Het proces van steeds meer met de mensen doen ligt nog gevoelig. Sommige politieke partijen vinden het eng. Op het Stadskantoor moeten ambtenaren er nog aan wennen. En niet alle Bredanaars zijn op de hoogte van de mogelijkheden. De rechten die zij hebben om mee te praten zullen verder uitgewerkt moeten worden. Ambtenaren, raadsleden en het College zullen met de Bredanaars het lef moeten hebben om samen te experimenteren. Daarvoor zijn kansen zat. De omgevingswet komt, de buurtrechten zijn vastgesteld, Breda Begroot breidt zich uit over de hele gemeente evenals de wijk- en dorpsplatforms. En dankzij Breda Kindvriendelijke Stad kan ook iedereen van 0 tot 24 jaar meedoen. Er komt een bindend referendum zodat de inwoners van Breda het laatste woord hebben bij belangrijke besluiten.

Klik op deze link voor het volledige verkiezingsprogramma SP Breda - Maakt het verschil