SP en D66: Pak te hoge kamerhuur aan

20 november 2017

SP en D66: Pak te hoge kamerhuur aan

De gemiddelde huurprijs voor een studentenkamer is in Breda volgens de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) 346 euro per maand. Daarmee is Breda opnieuw de duurste studentenwoonplaats van Brabant. Van alle steden in Brabant staat Breda ook bovenaan als het gaat om het overschrijden van het maximale huurtarief. Dit tarief wordt bepaald aan de hand van een puntensysteem. "De ruim 5000 studenten in Breda die op kamers wonen betalen maandelijks gemiddeld 109 euro teveel", zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. "Dat is dus geld wat de kamer eigenlijk niet waard is en wat in de zakken verdwijnt van huisjesmelkers. Dat moeten we keihard aanpakken!"

Dat Breda relatief duur is als studentenwoonplaats is geen nieuws. De afgelopen jaren zijn dan ook tal van maatregelen ingezet zoals het aanpakken van huisjesmelkers, het bijbouwen van studentenwoningen, het ombouwen van kantoren, de inzet van het huurteam en voorlichting onder studenten zodat zij weten welke huur zij maximaal zouden moeten betalen. Maes: "Toch moeten we concluderen dat dit nog tot niet het gewenste effect heeft geleid. Daarom vragen wij naar de effecten van al deze maatregelen en of er nog meer acties nodig zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het voortzetten van de succesvolle proef met het huurteam."

Zie onderstaand de vragen die SP en D66 hebben gesteld aan het College van B&W