Mondiaal Centrum Breda bestaat 2 jaar

13 november 2017

Mondiaal Centrum Breda bestaat 2 jaar

Foto: Mondiaal Centrum Breda

Een bonte verzameling van Bredanaars kwam zaterdagmiddag bijeen aan de Roland Holststraat. Het Mondiaal Centrum vierde zaterdag haar tweejarig bestaan. De gezellige drukte van zeker 150 mensen bewijst het succes van het Centrum. Ieder stond er met een eigen culturele achtergrond en met een open nieuwsgierige houding naar de cultuur van die ander. SP-burgerraadslid en vrijwilliger bij het Mondiaal Centrum, Rachied Benabbou, feliciteert de initiatiefnemers. "Het is een fijne vertrouwde plek geworden waar mensen graag naar toe komen. Zeker de vluchtelingen en statushouders die met vragen rondlopen of nog onzeker zijn of ze wel in Nederland mogen blijven".

Het idee werd drie jaar geleden geboren bij onder andere Jan Hopman en Dick de Lange. Het aantal vluchtelingen dat naar Nederland en Breda kwam groeide ineens fors. Tegen de toen heersende opinie in, wilden ze een warm welkom voor vluchtelingen bieden. De mannen hadden de afgelopen decennia ruime ervaring opgedaan met de opvang en begeleiding van nieuwkomers. Opvang is immers van alle tijden. Benabbou: "Het begon met een ludieke actie door een handjevol mensen. Paraplu's voor de vluchtelingen in het AZC aan de Boschpoort. Al snel groeide de groep mensen om hun heen. Die waren liever gastvrij en menswaardig dan dat ze zich aansloten bij de teneur van haat, angst en agressie".

Het belang van ontmoeting en begrip voor elkaars cultuur en afkomst vroeg om meer dan ludieke acties. Met hulp van de broeders Huijbergen kreeg het idee van een Mondiaal Centrum ineens de wind mee. Een fysieke plek voor ontmoeting en zelfs met plek voor tijdelijke opvang van mensen in nood. "Naast complimenten voor de kartrekkers en vrijwilligers wil ik ook Boeimeer een pluim geven", zegt Benabbou. "We zijn zo goed ontvangen door de buurt. Dat geeft een goed gevoel. Mede door hun menselijkheid en solidariteit konden we in twee jaar tijd flink groeien!"