Update 'Red ons winkelcentrum!'

10 oktober 2017

Update 'Red ons winkelcentrum!'

Nog geen twee weken onderweg en nu al heeft SP Breda met de actie Red ons winkelcentrum! honderden mensen persoonlijk gesproken en vele duizenden bereikt. En dit is pas het begin! Het beeld dat veel bewoners zich zorgen maken over de leefbaarheid in de wijk wanneer het winkelaanbod verder verschraald, kregen wij bevestigd in de gesprekken aan de deur. Uit de reacties van de winkeliers komen naast de komst van Stada Stores en de Mega Jumbo, ook diverse andere redenen naar voren. Denk hierbij aan te hoge huren, de economische crisis of dat steeds meer via internet wordt besteld. SP-fractievoorzitter Bas Maes: "Waar iedereen het wel over eens lijkt, is dat nog eens 10.000m² - twee voetbalvelden! - aan winkeloppervlak erbij, de winkelcentra in de omliggende wijken en dorpen geen goed zal doen!"

Alhoewel, iedereen? In een paginagroot artikel in BN/DeStem stelde een vastgoedontwikkelaar vorige week dat de slager op winkelcentrum De Berg zich echt geen zorgen hoeft te maken. "Dat op dit winkelcentrum al jaren geen slager meer zit, is illustratief voor het gebrek aan interesse en betrokkenheid", zegt Maes. "Ook toen de plannen voor het in 2013 geopende Stada Stores gevormd werden, waren er geruststellende woorden over de gevolgen voor de winkels in Prinsenbeek, Haagse Beemden, Tuinzigt, Princenhage, Heuvel en Hoge Vucht. De bewoners en winkeliers van die wijken en dorpen weten inmiddels beter!"