SP Breda start campagne ‘Red ons winkelcentrum!’

25 september 2017

SP Breda start campagne ‘Red ons winkelcentrum!’

Naar aanleiding van de zorgen die door diverse wijk- en dorpsraden en winkeliersverenigingen zijn geuit over de mogelijke komst van nog meer winkels bij Stada Stores, start SP Breda met een enquête onder inwoners en winkeliers. Deze week trekt de partij Prinsenbeek en de Haagse Beemden in om het gesprek aan te gaan. De komende weken volgen Princenhage, Tuinzigt, Heuvel en Hoge Vucht. Online kan de vragenlijst nu al voor al die wijken en dorpen ingevuld worden. SP-fractievoorzitter Bas Maes: “Hoe groter de respons des te moeilijker kan de gemeente later dit jaar bij een besluit over de verkoop, voorbij gaan aan de terechte zorgen.”

Vanwege de mogelijke komst van nog meer winkels maken inwoners en winkeliers van de omliggende wijken en dorpen zich grote zorgen over de toekomst van hun winkelcentra. Sinds de opening van Stada Stores nabij het NAC-stadion in 2013, hebben veel winkeliers hun omzet zien dalen. “Een flink aantal van hen heeft de deuren zelfs definitief gesloten”, zegt Maes. “Amper bekomen van die schok, dreigt alweer het volgende gevaar voor de winkelcentra en de leefbaarheid in de buurt!”

Inwoners en winkeliers worden ook opgeroepen om deel te nemen aan de actiebijeenkomst op dinsdag 24 oktober 2017, van 19.30 tot 22 uur in ’t Kraaiennest, Tweeschaar 12, Breda.  Daar worden de tussentijdse resultaten van het onderzoek gepresenteerd. “Natuurlijk is er dan ook alle gelegenheid om ervaringen en ideëen uit te wisselen”, zegt Maes. “Gezamenlijk bepalen we hoe we ervoor gaan zorgen dat de plannen voor nog meer winkels bij Stada Stores zo snel mogelijk van tafel verdwijnen!”