SP Breda op pad voor 'Red ons winkelcentrum!'

30 september 2017

SP Breda op pad voor 'Red ons winkelcentrum!'

Vandaag trok SP Breda de Haagse Beemden en Prinsenbeek in om met inwoners en winkeliers in gesprek te gaan over de gevolgen van nog meer winkels bij Stada Stores. Op de winkelcentra Heksenwiel, Donk en in Prinsenbeek werd met winkeliers gesproken. In de omliggende buurten werden ook de eerder deze week verspreide equêtes weer opgehaald. Winkelcentrum De Berg volgt begin komende week. Vanwege de vele gesprekken en reacties, was daar vandaag geen tijd meer voor. “Gelet op het aantal en de aard van de reacties durf ik wel te zeggen dat het enorm leeft!”, constateert SP-raadslid Dirk Uijl. “Alhoewel niet iedereen ervan overtuigd is dat de komst van Stada Stores de enige reden is van de terugloop, vreest vrijwel iedere winkelier de komst van nog meer winkels.”

Aan de deur bij de mensen in de omliggende buurten werden die zorgen gedeeld. Veel mensen hadden de moeite genomen om de eerder week verspreide enquête alvast in te vullen. Van de mensen die hier nog niet aan toe gekomen waren, deden veelal dat alsnog ter plekke aan de deur of beloofde dit online te doen. “Omwonenden van de winkels in de Haagse Beemden en Prinsenbeek maken zich zorgen over de leefbaarheid van hun buurt als het aantal winkels nog verder terug loopt”, zegt SP-actievoerder Theo de Haan. “Zij snappen niet dat er met zoveel leegstand en dalende omzetten voor winkeliers, toch weer plannen zijn voor meer winkels. Ook wij kunnen dat niet uitleggen. Daarom dat we de handen ineen slaan om dit te voorkomen!”

Ook in Princenhage, Heuvel, Tuinzigt en Hoge Vucht hebben inwoners en ondernemers hun zorgen geuit. De komende weken zal SP Breda de enquête ook daar onder de aandacht brengen. De tussentijdse resultaten zullen besproken worden tijdens de actiebijeenkomst op dinsdagavond 24 oktober in ’t Kraaiennest. Daar zullen winkeliers, inwoners en SP Breda ook ervaringen uitwisselen en samen kijken hoe deze plannen voor nog meer winkels, zo snel mogelijk van tafel kunnen.

Foto door Heleen van de Most