Breda onderzoekt verkoop van NAC-stadion

14 juli 2017

Breda onderzoekt verkoop van NAC-stadion

De gemeenteraad van Breda heeft donderdagnacht 13 juli in overgrote meerderheid besloten dat er meer afstand moet komen in de relatie tussen de gemeente Breda en voetbalclub NAC. De SP juicht dit toe, maar is teleurgesteld dat bij het verkoopscenario ook meteen onderzocht wordt of er nieuwe winkels bij het stadion gerealiseerd kunnen worden. SP raadslid Dirk Uijl baalt hiervan: “Het geheugen in de politiek is klaarblijkelijk kort. Ik spreek nog dagelijks met ondernemers die de klap van de komst van Stada Stores nog steeds niet te boven zijn. En over de erbarmelijke staat van winkelcentrum Heksenwiel wordt nog regelmatig gesproken in de gemeenteraad.”

Een amendement van de partijen GroenLinks en de SP om enkel kale verkoop van het stadion toe te staan kreeg allen steun van partij BOB en werd daarmee verworpen. Uijl hierover: “We hebben het stadion in 2003 voor veel te veel geld in de boeken gezet. Elke toevoeging van winkels bij de verkoop is een opzichte poging om het verlies van de foute beslissing destijds niet zelf te nemen, maar op onze ondernemers af te wentelen. De SP zal daar altijd fel tegenstander van blijven.”

Wel is uitdrukkelijk toegezegd dat kale verkoop 1 van de opties zal zijn die onderzocht wordt, samen met andere verkoopopties. Hoewel de gehele gemeenteraad verkoop het liefst ziet, zal helaas ook de exploitatievariant, waarbij er een derde partij het stadion zal uitbaten, nader onderzocht worden. “Dit scenario is echt het slechtste van 2 werelden. We hebben dan nog steeds een veel te duur stadion in onze boeken staan en we hebben er ook nog eens niks meer over te zeggen” stelt Uijl.

De SP deed tijdens de raadsvergadering ook nog het voorstel om de skybox bij NAC, die indirect in handen is van de gemeente, ook meteen te verkopen. Want ook de constructie rondom die box is ooit vanwege financiële problemen bij NAC in handen van de gemeente te komen. Uijl: “De nieuwe slogan van de gemeente is dat Breda het samen brengt. Maar breng het dan wel met échte Bredanaars samen en wissel die skybox in voor een paar seizoenskaarten op de B-side of Vak G.”