Breda en corporaties bouwen 1300 woningen

13 juli 2017

Breda en corporaties bouwen 1300 woningen

Woensdag 12 juli heeft wethouder van Lunteren van de SP samen met de drie woningbouwcorporaties en de gezamenlijke huurderskoepels een overeenkomst getekend waarin is vastgelegd dat er de komende 10 jaar 1300 sociale huurwoningen bij worden gebouwd. Raadslid René Spiegels reageert hier verheugd op: “Na jaren van sloop en verkoop is dit echt een trendbreuk. Ik ben er trots op dat onze wethouder dit voor elkaar heeft gekregen. En het bevestigd voor mij dat bij een goed samenspel tussen afdeling, fractie en wethouder deelname door de SP aan het college loont”.

Al lange tijd is de druk op de sociale woningmarkt erg hoog. Voor een sociale huurwoning moet men bijvoorbeeld jaren ingeschreven staan. Toen door de crisis woningbouwcorporaties in financieel zwaar weer terecht zijn gekomen, zijn er ook nog eens veel huurwoningen verkocht. En dat wat niet verkocht werd maar wel in slechte staat was, is gesloopt. Dat er nu 1300 sociale huurwoningen bijgebouwd worden mag dan ook met recht een trendbreuk genoemd worden. Spiegels hierover: “Helemaal als je bedenkt dat het om netto toegevoegde woningen gaat. Als er de in komende tijd woningen gesloopt worden, worden die bijgebouwd bovenop het afgesproken aantal, zodat we over tien jaar echt kunnen zeggen dat we als Breda 1300 sociale woningen erbij hebben”.

Wethouder van Lunteren heeft bij het ondertekenen van de overeenkomst ook gelijk aangegeven dat wat hem betreft de sociale woningbouw verspreid moet worden over de hele stad, en niet alleen in de wijken waar nu al veel sociale woningbouw is. “Het is goed om te lezen dat we in Breda geen elitewijken willen, maar dat we gaan voor mening. Oud en jong, rijk en minder rijk, allochtoon en autochtoon. Dat maakt onze wijken mooier en het is ook nog eens beter voor onze inwoners” aldus Spiegels.