Wat zijn gevolgen sluiting Fort Oranje voor Breda?

11 juni 2017

Wat zijn gevolgen sluiting Fort Oranje voor Breda?

SP Breda is blij om te zien dat dankzij samenwerking in de regio nu een einde komt aan de mensonterende situatie op Fort Oranje. Ruim vijf jaar geleden vroeg SP Breda al aandacht voor de misstanden op Fort Oranje. De oproep destijds om een eind te maken aan de uitzichtloze situatie op de camping vond echter weinig gehoor. "De gevolgen van falend beleid op het gebied van criminaliteit, arbeidsmigratie, schuldhulpverlening en wonen, worden hier pijnlijk duidelijk", zegt SP-commissielid Inge Verdaasdonk. "Veel gemeenten uit de regio keken liever de andere kant op of nog erger: droegen er zelfs aan bij door probleemgezinnen door te verwijzen naar campings als Fort Oranje."

Met alleen populistische praat als ‘bulldozer erover’ en ‘keihard aanpakken’ ben je er namelijk nog niet. Fort Oranje is een laatste toevluchtsoord voor veel gescheiden vaders, dakloze jongeren en gezinnen met problematische schulden. Het heeft lang geduurd, maar vrijdag jl. is dan eindelijk bekend gemaakt dat de sluiting op handen is en vooral dat mensen hulp gaan krijgen. Verdaasdonk: "Dit roept bij ons echter wel een groot aantal vragen op. Hoe worden de 624 bewoners bijvoorbeeld verdeeld over de diverse omliggende gemeenten en wie draait er uiteindelijk voor de kosten daarvan op?"

Zie onderstaande link voor de vragen die SP Breda heeft gesteld aan het College van B&W