Raad, spreek je steun uit voor kinderboerderij Parkhoeve!

18 mei 2017

Raad, spreek je steun uit voor kinderboerderij Parkhoeve!

Foto: Kinderboerderij Parkhoeve
 Samen met onder andere PvdA en GroenLinks zal SP Breda vanavond de Gemeenteraad oproepen om steun uit te spreken voor het voortbestaan van kinderboerderij Parkhoeve in Breda-Noord. De subsidieaanvraag van de kinderboerderij werd op grond van voor het bestuur onduidelijke redenen afgewezen en zij diende hiertegen dan ook bezwaar in. Die bezwaarprocedure loopt nu maar een uitspraak kan nog wel zes weken op zich laten wachten. "Werkelijk niemand wil dat deze populaire kinderboerderij waar zoveel kinderen maar ook volwassenen plezier aan beleven, haar poorten moet sluiten", zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. "Juist daarom is het van belang dat we in afwachting van de procedures, al die vrijwilligers en bezoekers niet onnodig in onzekerheid laten zitten. Het woord is vanavond aan de Gemeenteraad om als volksvertegenwoordigers uit te spreken dat de kinderboerderij wat ons betreft moet blijven voorbestaan!"

Reacties

Natuurlijk moet deze kinderboerderij voortbestaan. De subsidie aanvraag lag eerst op de Thematafel, waarbij een aantal welzijnsorganisaties zich afvroegen: is het wenselijk om subsidie (geld van de burger) vanuit het sociaal domein te besteden aan de loonkosten voor een beheerder van deze kinderboerderij. Gaat hier het principe "vrijwillig waar het kan, betaald waar het moet" op? Er zijn immers tal van andere faciliteiten (buurthuizen ed) waarbij het beheer voor 100% in handen is van vrijwilligers.
Verder ter info: de Kinderboerderij is niet de enige organisatie die geen of minder subsidie gekregen heeft. Er zijn tal van andere welzijnsorganisaties, van wie de subsidieaanvraag ook geheel of gedeelte afgewezen is. Niet omdat deze initiatieven niet goed zijn, maar omdat er te weinig subsidie is. Zo wordt Stichting Leergeld ook ernstig bedreigt in haar voortbestaan!!!

Natuurlijk moet de Parkhoeve Breda blijven voortbestaan. Ik als oud vrijwilliger weet als geen ander hoe belangrijk de Parkhoeve is voor Breda. Niet alleen kinderen en ouders hebben er plezier aan maar ook de ouderen alsmede de fietsers die er regelmatig een bakkie komen doen. Er worden tal van evenementen georganiseerd zoals boomplantdag, schapen scheren, spelletjes/sportdag etc etc. Ook is de ruimte zeer geschikt voor een kinderfeestje. Als de Parkhoeve niet kan voortbestaan is dat een heel groot gemis voor Breda én omgeving. Kijkt u anders maar eens op Facebook of Twitter.