Jeugd en politiek: de leukste werkgroep van de raad!

18 mei 2017

Jeugd en politiek: de leukste werkgroep van de raad!

Donderdagavond sprak de raad over het winnende project van de werkgroep Jeugd en politiek. Het project Breda Verbonden om eenzaamheid bij ouderen te bestrijden van het Newman College kreeg €5.000,- toegekend. "Als nestor van de raad ondertussen, is het een eer om voorzitter te mogen zijn van de leukste werkgroep van de raad!" zegt SP-raadslid Maurice Spapens. "Maar liefst 49 leerlingen van zes scholen deden dit jaar mee, namelijk het Stedelijk Gymnasium, het O.L.V., de Nassau, het Markenhage, de Graaf Engelbrecht en dus het Newman College. Dat is een absoluut record!"

De werkgroep Jeugd en politiek is 9 jaar geleden gestart om de jeugd te interesseren voor en te betrekken bij de politiek. Spapens: “Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Het is deze jeugd in de negende editie van Jeugd en politiek geweest, die bij de eerste bijeenkomst uit meerdere aangedragen onderwerpen het thema 'Eenzaamheid'  heeft gekozen." De eerste bijeenkomst nam Burgemeester Depla uitvoerig de tijd voor de leerlingen om op allerlei vragen antwoord te geven. Daarna is er met medewerking van het stadskantoor, Zorg voor Elkaar Breda en Stichting Tientjes een informatiebijeenkomst voor de leerlingen georganiseerd. Traditiegetrouw maakten een debattraining en een ontmoeting met de pers ook onderdeel uit van het programma Jeugd & Politiek.

Daarna vond in de raadszaal een uitdagende en inspirerende debat- en presentatiemiddag plaats. De zes deelnemende scholen op zeer bekwame en indrukwekkende wijze gestreden hebben om duidelijk te maken waarom elk individueel project recht had om te winnen het geld. Spapens: "De winnaar van Jeugd en politiek 2017 is het Newman College met hun project Breda Verbonden geworden. Zij schreven het voorstel Breda Verbonden, waarin ouderen op basis van contactvoorkeur en interesses gekoppeld worden aan andere ouderen en gestimuleerd worden met elkaar te bellen, mailen of te schrijven. Met het toegekende geld gaan zij nu hun plan uitvoeren."