SP: Stemmen geen elitefeestje!

7 maart 2017

SP: Stemmen geen elitefeestje!

SP Breda maakt zich zorgen over het aantal stembureaus voor de Tweede Kamerverkiezingen van woensdag 15 maart aanstaande. In gesprek met mensen aan de deur kreeg de partij te horen dat stembureaus zijn verdwenen en dat men mede daardoor overweegt maar niet te gaan stemmen. Het gaat hier onder andere om de stembureaus in de buurthuizen De Scheldestraat (Westeinde) en De Beemdentil (Gageldonk). SP-fractievoorzitter Bas Maes: “Ik ben zelf niet zo van de complottheorieën maar ik vind het wel bijzonder dat dit uitgerekend twee stembureaus zijn, waar de SP in 2014 met tot wel 23% van de stemmen verreweg de grootste partij was!”

Om dit probleem aan te kaarten stelt SP Breda aanstaande donderdag hierover vragen in de Gemeenteraad. Ook wil de partij weten of het slechts blijft bij de genoemde stembureaus of dat er nog meer zijn verplaatst of verdwenen. “Bij het Oekraïnereferendum verdween er ook al een stembureau in de Heuvel”, zegt Maes. “Ik vind het een zeer kwalijke ontwikkeling wanneer juist in buurten waar toch al een lage opkomst is, stembureaus blijven verdwijnen.” Het is algemeen bekend dat bij een lage opkomst vooral gevestigde partijen zoals de VVD profiteren. Maes: “Stemmen moet geen elitefeestje zijn wat zich uitsluitend afspeelt in de welgestelde wijken. Iedereen heeft recht om af te rekenen met Rutte!”

Klik op deze link voor de vragen die SP Breda de Burgemeester gaat stellen.