Nacht van de vlag

11 maart 2017

Nacht van de vlag

Breda ontwaakt met op tal van plaatsen felgekleurde SP-vlaggen. In de nacht van vrijdag op zaterdag zijn die geplaatst waarvan de meest opvallende die aan de uitkijktoren De Bliksemschicht langs de A16 is. Aan deze toren verrees een gigantische oranje vlag zodat in de verre omtrek de verkiezingsslogan Pak De Macht te lezen is. “We laten daarmee zien dat we onze slogan serieus nemen. We pakken samen met de mensen de macht, hierbuiten en op straat, zoals we dat altijd doen als SP” aldus Michel Verschurenvoorzitter van de Bredase SP afdeling.

Naast deze enorme blikvanger werden ’s nachts door de stad heen nog meer vlaggen van de SP opgehangen, allen in de voor deze campagne zo typerende felle kleuren. Op de vraag of iedereen even blij is met deze vlaggen overal antwoord Verschuren resoluut: “De afgelopen jaren zijn miljoenen Nederlanders ook niet blij geworden van dit PvdA en VVD-kabinet. Ze zijn hun vaste baan, hun vertrouwde hulp of hun studiefinanciering kwijtgeraakt. En tegelijkertijd lezen ze dat grote bedrijven geen belasting hoeven te betalen en het aantal miljonairs stijgt terwijl een miljoen mensen hun zorgkosten niet kunnen betalen. Mensen zijn die groeiende ongelijkheid beu, ze roepen steeds harder dat ze ook willen profiteren en zijn blij dat ze de SP in die strijd aan hun zijde vinden.”

Met voorstellen als de AOW terug op 65 jaar, het afschaffen van het eigen risico in de zorg en de verhoging van het minimuminkomen met 10% breekt de partij radicaal met het liberale beleid van de afgelopen jaren. Verschuren: “Na de kaalslag van de afgelopen jaren is het nu tijd voor een inhaalslag. De SP kiest ervoor om weer te investeren zodat Nederland na de gure rechtse wind weer opbloeit.”

Foto's door Paul Marijnissen