Breda Noord kleurt SP-rood

11 maart 2017

Breda Noord kleurt SP-rood

Er was zaterdag 11 maart geen ontkomen aan de SP in de Hoge Vught. Zowel op het winkelcentrum als in de wijk waren tientallen vrijwilligers op de been om mensen te overtuigen om op de SP te stemmen. Iets wat duidelijk niet aan dovemansoren was gericht. Afdelingsvoorzitter Michel Verschuren: “Heel veel mensen hebben ons vandaag verteld dat ze op de SP gaan stemmen. Ze willen af van het afbraakbeleid van de VVD en PvdA en zien in de plannen van de SP het alternatief”. De afdeling was al weer vroeg in de weer nadat ze ’s nachts nog door de hele stad heen vlaggen had opgehangen.

Foto: Dirk Uijl

’s Ochtends was er een ware invasie van rode jassen op winkelcentrum Moerwijk. De campagnefolders, maar ook de bekende schuursponsjes en voor de kleintjes de SP ballonnen vonden gretig aftrek. Niet zelden ontstond er een opstopping omdat winkelende mensen in gesprek gingen met de SP’ers over de verkiezingen. Verschuren: “Je merkt echt dat de verkiezingen leven. Er valt na het desastreuze van de afgelopen jaren ook weer echt wat te kiezen!”.

Foto: Dirk Uijl

Na de middagpauze heeft de groep SP’ers zich opgesplitst. Een deel is op het winkelcentrum gebleven, en ongeveer 10 mensen is de wijk in gegaan. Aan de deur werd pijnlijk duidelijk dat het neoliberale afbraakbeleid niet over cijfertjes gaat, maar over echte mensen. SP’er Dirk Uijl vertelt: “Ik sprak een man die vanuit Groningen was verhuisd. Zijn eengezinswoning was door schade die aardbevingen van de gaswinning aan zijn huis hadden aangericht nog maar €60.000,- waard, terwijl die woning eerder op meer dan het dubbele was getaxeerd. En dit is slechts 1 verhaal, zo zijn er nog vele mensen meer die de afgelopen jaren keihard in de kou zijn gezet door dit kabinet".