Ondernemers Klavers Jansen-complex in onzekerheid

16 december 2016

Ondernemers Klavers Jansen-complex in onzekerheid

Het Klavers Jansen-complex ligt in de wijk Belcrum en is onderdeel van een ontwikkellocatie waar de komende jaren veel te gebeuren staat. Per 1 januari 2017 is de voormalige conservenfabriek eigendom van de Gemeente Breda. Wat hiervan de gevolgen zijn voor de huidige ondernemers die ruimten huren in de voormalige conservenfabriek, is onduidelijk. "Ondernemers hebben ons laten weten dat gemeente terugkomt op eerder gemaakte afspraken over de duur van huurovereenkomsten", zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. "Ook zouden deze overeenkomsten per huurder en per gebouw sterk verschillen."

Om ondernemers zo snel mogelijk duidelijkheid te geven of zij hun activiteiten ook in de nabije toekomst voort kunnen zetten, heeft SP Breda het College van B&W om opheldering gevraagd. Maes: “De ondernemers die wij spraken beseffen zich heus wel dat ze zich op een ontwikkellocatie bevinden, maar vinden wel dat de gemeente gemotiveerd moet afwijken van eerdere afspraken. Dat contact verloopt stroef.” Volgens SP Breda heeft het de voorkeur er op voorhand samen uit te komen in plaats van het aan te laten komen op langslepende juridische procedures. Naast opheldering vraagt SP Breda ook of de Gemeente Breda bereid is ondernemers indien zij moeten verkassen, passende vervangende huisvesting aan te bieden.

Zie onderstaand de vragen die SP Breda aan het College van B&W heeft gesteld.