Reactie college op Zwartboek ATEA-Alarm

22 november 2016

Reactie college op Zwartboek ATEA-Alarm

Vorige week ontving SP Breda een brief van wethouder Marianne de Bie (sociale zaken, D66) met daarin een uitvoerige reactie op het vlak voor de zomer aangeboden Zwartboek ATEA-Alarm. Hieruit blijkt dat de vele tientallen meldingen die in mei en juni binnen kwamen op het meldpunt, de ogen van ATEA op een aantal belangrijke punten hebben geopend. SP Breda is tevreden met de reactie en de aangekondigde verbeteringen. "Of het in de praktijk ook echt tot een verbetering op de werkvloer gaat leiden, moeten we natuurlijk eerst afwachten", zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. "Maar het is goed dat de wethouder en ATEA de signalen erkennen en de aanbevelingen grotendeels opvolgen!"

Eerste resultaten

Wethouder De Bie schrijft in haar brief dat het Zwartboek ATEA-Alarm is besproken in het managementteam van ATEA en dat het is verspreid onder de medewerkers. "Quick wins, zoals duidelijkheid over kledingverstrekking en voorbeeldgedrag, zijn opgepakt", aldus De Bie. "Er is gewerkt aan betere informatieverstrekking met betrekking tot vragen en klachten en er is aandacht voor uw aanbevelingen in de opleidingsprogramma's." Ook het nieuw opgerichte Cliëntenbelang Breda heeft kennisgenomen van het Zwartboek en de resultaten ervan besproken met Remko van der Zanden, de directeur van ATEA .

Eigen onderzoek

De afgelopen jaren heeft ATEA ook zelf onderzoek gedaan naar de tevredenheid van medewerkers. Hieruit kwam deels hetzelfde beeld naar voren als uit het Zwartboek ATEA-Alarm. De wethouder schrijft dat men naar aanleiding hiervan al gestart is met het doorvoeren van een aantal verbeteringen. De Bie: "Er is een opleidingsprogramma voor leidinggevenden ontwikkeld. Hierin wordt specifiek getraind op het omgaan met de, veelal kwetsbare, doelgroepen." Ook zegt de wethouder dat er meer aandacht is voor communicatie en dat afspraken met medewerkers over begeleiding en toekomst beter worden vastgelegd.

Opvolgen aanbevelingen

ATEA neemt ook de aanbevelingen van SP Breda ter harte. Zo erkent men het belang van leidinggevenden die elkaar op fouten aanspreken en vormt dit voortaan een belangrijk onderdeel van de opleiding. De aanbeveling om bij conflicten tussen klantmanager en werkzoekende, een second opinion in te voeren wordt niet overgenomen. Wel heeft ATEA inmiddels iemand opgeleid die in dergelijke situaties kan bemiddelen zodat er geen onnodig lange (juridische) strijd ontstaat. "Goed dat ATEA na een wat defensieve eerste reactie nu een constructieve houding aanneemt", zegt Maes. "Wij zullen de ontwikkelingen scherp blijven volgen en roepen iedereen op die toch nog vastloopt bij ATEA, zich bij ons te melden!"

Zie onderstaand de brief van de wethouder en het zwartboek.

(Foto's Radim Mazanek)