Breda schaft eigen risico zorg af

10 november 2016

Breda schaft eigen risico zorg af

Gemeente Breda wil vanaf volgend jaar het eigen risico voor chronisch zieken, gehandicapten en minima afschaffen. Dit zal gebeuren door het eigen risico in de collectieve zorgverzekering die de gemeente aanbiedt, te herverzekeren. In reactie op vragen van SP Breda tijdens de begrotingsbehandeling, gaf wethouder Marianne de Bie (sociale zaken, D66) aan dat zij ziet dat het eigen risico bij minima en mensen met hoge zorgkosten leidt tot problemen. "In Den Haag zie je dat steeds meer partijen in hun verkiezingsprogramma voor het afschaffen of verlagen van het eigen risico pleiten", zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. "Ik ben blij dat wij in Breda hierop nu alvast vooruitlopen. Het eigen risico is namelijk een boete op ziek zijn!"

Reacties

Dat is een goed begin, maar ik moet het hoogste verzekeringspakket nemen, om het jaar door te komen met tandarts behandelingen, en fysio behandelingen. Dus ik blijf door mijn handicap gestraft, Maar nogmaals een goed begin.

En hoe zit het dan met chronisch zieken en gehandicapten die vanwege een net iets te hoog inkomen, net boven de 1800 euro per maand, deze collectieve verzekering niet af kunnen sluiten? Over deze verzekering gaat het toch?

Waarom alleen voor als je de collectieve zorgverzekering die de gemeente Breda bied? Waarom niet voor alle zorgverzekeringen? Heb namelijk die van Breda niet. Moet voor alle zorgverzekeringen gelden, want dit is verplichten, om die collectieve zorgverzekering tenemen die Breda aanbied. Dus, wees dan zo eerlijk en doe dit ook voor andere zorgverzekeringen. Kijk naar inkomens etc van de mensen, staat geregistreerd, toch?

Geld dat ook voor mensen in de IVA ?

Dat geld ook voor de werkende mensen ik moet ook van de ene naar de anderen betalings regeling

Mooi als het lukt, blijft de vraag in deze, hoe zit het dan met ouderen die van hun AOW moeten leven en hoe zit het dan met de 1 verdieners.
Vinden jullie niet dat hier weer voorkeurs- behandelingen voor mensen die bij de sociale dienst zitten ?
Waarom niet alles te gelijk, dus eigen risico voor alle mensen afschaffen. En waar komt het geld weg voor de herverzekeren. Of lag dat toevallig op de plank?
Ik ben bang dat jullie het verknoeien voor mensen die niet ziek zijn. Eigen risico is landelijk wettelijk verplicht en gezien mensen voor en door de SP allemaal gelijk zijn, zou ik maar eens goed nadenken waar jullie mee bezig zijn.
Afschaffen prima maar dan voor iedereen. Maar dan in het hele land om tweedeling te voorkomen.
Groet G.Rinzma

Beste allemaal,

Bedankt voor jullie reacties!

Voor zover dat lukt zal ik er onderstaand antwoord op geven. De overige vragen zullen wij in de raad aan de orde stellen zodra dit onderwerp weer op de agenda staat.

@Willem

Inderdaad een mooi begin maar we zijn er natuurlijk nog niet. Het eigen risico in de zorg is iets wat door de landelijke politiek is opgelegd. Omdat wij in Breda zien waar dat toe leidt proberen we te doen wat we kunnen. Dat is het wel goed te regelen voor de mensen die via de gemeente zijn verzekerd. Maar eigenlijk zou het eigen risico landelijk afgeschaft moeten worden natuurlijk.

@Peter

Het gaat inderdaad om die collectieve verzekering. Dat er ergens een inkomensgrens getrokken wordt is logisch. Maar wij hebben er ook op aangedrongen maatwerk te leveren en te kijken naar het besteedbaar inkomen. Juist vanwege hoge vaste lasten voor bijvoorbeeld zorg! Wij zullen hier op aan blijven dringen.

@Bianca

Zie antwoord op Willem. Eens dat het inderdaad helemaal afgeschaft moet worden. Helaas gaan we daar als gemeente niet over. In de Tweede Kamer pleit de SP-fractie al vele jaren voor het afschaffen en we krijgen steeds meer medestanders. Ook PvdA, PVV, GroenLinks, CDA en 50plus hebben een afschaffing of verlaging van het eigen risico in hun verkiezingsprogramma opgenomen.

@Joost

Het geldt in principe voor iedereen die nu ook in aanmerking komt voor een collectieve verzekering van de gemeente. Of dat zo is, weet u waarschijnlijk zelf het beste.

@Cor

Het is niet gebonden aan een uitkering maar aan het inkomen. Ook werkenden met een laag inkomen kunnen er dus voor in aanmerking komen.

@G.Rinzema

Eens. Het eigen risico moet voor iedereen afgeschaft worden als het aan ons ligt. Het is een boete op ziek zijn en daarmee onrechtvaardig! Zie verder het antwoord op Bianca en Willem

Groeten,

Bas Maes