Breda houdt Wmo-beleid tegen licht

16 juni 2016

Breda houdt Wmo-beleid tegen licht

Op verzoek van de SP gaat Breda de komende periode haar Wmo-beleid tegen het licht houden. Dat is één van de uitkomsten van de raadsvergadering van donderdag. Tijdens dit debat heeft SP Breda een motie ingediend om te kijken naar de manier waarop we als stad met het persoonsgebonden budget (Pgb) en de alfacheque omgaan. SP-raadslid Dirk Uijl hierover: “Het is goed dat deze inventarisatie gaat plaatsvinden, we willen als SP graag zorg van goede kwaliteit, nu maar ook in de toekomst.”

Op 18 mei jongstleden heeft de Centrale Raad van Beroep, het hoogste rechtsorgaan in Nederland, een aantal richtinggevende uitspraken gedaan over de huishoudelijke hulp. Daarnaast is er al langer een politiek maar ook maatschappelijk debat gaande over het Pgb. “Daarom is het belangrijk dat we de Bredase invulling van het Pgb, dus ook hoe we op dit moment de alfacheque gebruiken, eens goed gaan bekijken. Dan hebben een document waarover we de discussie met de raad en de stad aangaan.” zegt Uijl.

De uitspraken van de Centrale Raad van Beroep leiden op dit moment in het hele land tot herzieningen van het beleid wat gemeenten hanteren rondom de thuiszorg. Zo mag er niet zomaar minder zorg geleverd worden zonder dat er objectief en onafhankelijk onderzoek heeft plaatsgevonden. “Vooralsnog lijkt het erop dat dit in Breda niet heeft plaatsgevonden. Maar het gaat om kwetsbare mensen, en de SP vindt dat daar zorgvuldig mee omgesprongen moet worden.”