1000 extra woningen in drie jaar tijd

17 juni 2016

1000 extra woningen in drie jaar tijd

Breda gaat de komende drie jaar 1000 extra sociale huurwoningen bouwen. Om de eerste nood te lenigen moet daarnaast dit jaar al worden gestart met de bouw van tenminste vijftig tijdelijke woningen. Die opdracht kreeg wethouder wonen Patrick van Lunteren (SP) mee tijdens de raadsvergadering van donderdagavond. Een overgrote meerderheid van de raad steunde moties van de PvdA en SP die daartoe opriepen. "Het is goed dat er nu vaart gemaakt gaat worden want de behoefte aan betaalbare woningen is groot", zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. "Als politiek geven we hiermee een niet mis te verstaan signaal af dat er gebouwd moet gaan worden!"

Mensen op de wachtlijst, ouderen die langer thuis blijven wonen, statushouders, arbeidsmigranten, studenten en starters. De lijst met groepen die wachten op een betaalbare woning in Breda is lang. Eerder dit jaar wees onderzoek aan dat er de komende 10 jaar tenminste 1.600 sociale huurwoningen moeten worden bijgebouwd. "Dat is volgens mij nog een voorzichtige schatting maar het is een goede eerste stap", zegt Maes. "Omdat er de laatste jaren echter vrijwel niets gebouwd is, hebben we een achterstand opgelopen. Vandaar de oproep nu snel aan de slag te gaan."

Klik hier voor de moties van PvdA en SP.