SP Breda komt met meldpunt misstanden ATEA

2 mei 2016

SP Breda komt met meldpunt misstanden ATEA

Terwijl op de achtergrond het luchtalarm klinkt, is er op de Riethil in Breda een heel ander alarm te horen: het ATEA-Alarm. Het is de start van een meldpunt voor misstanden bij ATEA. SP Breda komt met dit initiatief. “Nog meer dan gebruikelijk bereiken ons de laatste maanden berichten over wantoestanden bij ATEA. Er is ons in het verleden al vaak beterschap beloofd maar daar merken we te weinig van”, zegt afdelingsvoorzitter Michel Verschuren. Wij gaan nu zelf onderzoeken of dat die klachten incidenten zijn, of dat het structureel mis zit bij ATEA. Verschuren: “Samen streden we in het verleden met succes voor het behoud van de sociale werkvoorziening in Breda. Juist vanwege het grote belang dat wij aan ATEA hechten, moet de kwaliteit omhoog.”

Tegelijk met het ATEA-Alarm is ook de website www.atea-alarm.nl in de lucht gegaan. Hierop kan iedereen die dat wil – eventueel anoniem – zijn ervaringen delen. “We gaan alle klachten bundelen in één zwartboek, wat we vervolgens overhandigen aan de verantwoordelijk wethouder.” vertelt Verschuren. Via dit zwartboek hoopt SP Breda duidelijk te maken hoeveel mensen vastlopen of zelfs het slachtoffer zijn geworden van de misstanden. Verschuren: “Duidelijk moet worden dat de cultuur binnen ATEA moet veranderen, zodat de mensen in Breda die aangewezen zijn op ATEA ook daadwerkelijk geholpen zijn en niet worden tegengewerkt.”

De SP Breda verzamelde in de afgelopen maanden meerdere klachten. Verschuren: “Zo hoorden wij aan de poort bij Pegatron dat mensen bij het naburige Schenker soms onder net zulke beroerde omstandigheden hun werk moesten doen. Veel mensen werken daar via ATEA. Wij zijn benieuwd naar hun verhalen”, aldus Verschuren. Hij benadrukt dat een melding via het meldpunt volledig anoniem gedaan kan worden. “Veel dossiers blijven op de plank liggen door onderbezetting en er zijn gevallen bekend bij de SP Breda waarbij mensen bewust werden tegengewerkt door een instantie die de mensen juist aan het werk moet helpen.”

Het meldpunt www.atea-alarm.nl zal minimaal enkele maanden online blijven voor het verzamelen van zoveel mogelijk klachten.