Informatieavond Nationaal ZorgFonds in IJpelaar

25 mei 2016

Informatieavond Nationaal ZorgFonds in IJpelaar

Op maandag 23 mei kwamen tientallen geïnteresseerden af op de informatieavond georganiseerd door de SP in gemeenschapshuis Erasmus. De aanwezigen kregen daar informatie over het Nationaal ZorgFonds en de afschaffing van het eigen risico. De presentatie van de avond was in handen van Bas Maes (fractievoorzitter SP Breda) en Michel Verschuren (afdelingsvoorzitter SP Breda). In zijn uiteenzetting noemt Bas Maes het eigen risico een “boete op ziek zijn” en verwijt hij de zorgverzekeraars veel te hoge reserves aan te houden (ruim 10 miljard euro). Ook hekelde hij in zijn verhaal het “overstapcircus”, waarbij verzekeraars ruim een half miljard per jaar uitgeven aan reclame en acquisitie. Maes zei het volgende over de politici in Den Haag: “In het Haagse is de overgrote meerderheid nog steeds groot voorstander van marktwerking in de zorg en klopt men zichzelf op de borst voor wat er is bereikt.” Dat terwijl er meer dan een miljoen mensen grote moeite hebben de zorgkosten te betalen. Ook ziet 1 op de 5 mensen wel eens af van medisch noodzakelijke zorg vanwege de hoge kosten. Maes: “Gelukkig is het overgrote deel van de mensen in het land het met ons eens dat we nog liever vandaag dan morgen de stekker uit de marktwerking en het eigen risico trekken!”

Na de introductie was de zaal aan het woord. Al snel bleek dat de mensen sympathiek achter het idee van een Nationaal ZorgFonds stonden en sommige wilden al meteen verder denken aan zaken als een inkomensafhankelijke zorgpremie. Vol enthousiasme deelden de aanwezigen hun verhalen. Alle aanwezigen kenden mensen die gebukt gaan onder de hoge zorgkosten of worden er zelf mee geconfronteerd. Zo was er het schrijnende geval van een meneer die door arbeidsongeschiktheid zijn inkomen kwijt raakte en nu structureel maandelijks geld tekort komt, onder andere veroorzaakt door de hoge zorgkosten. De conclusie van de avond was duidelijk. De marktwerking in de zorg heeft gefaald en een betaalbaar en redelijk alternatief is noodzakelijk.

Samen met deze mensen gaat de SP meer mensen benaderen om zich aan te sluiten bij dit initiatief. Voorzitter Michel Verschuren eindige de avond met de volgende woorden: “Samen kunnen we een vuist maken richting Den Haag en de marktwerking uit de zorg laten verdwijnen.” Volgens Verschuren kan dit alleen wanneer uit alle lagen van de bevolking, dwars door politieke voorkeur, men samenkomt en eensgezind roept om verandering. Zo is de SP aan het bouwen aan een brede beweging en werden er in Breda de eerste stappen gezet.

Op 9 juni vindt er in Breda een debat plaats over de zorg met SP Tweede Kamerlid Renske Leijten. Locatie en tijden worden later bekend gemaakt en zal u op deze site en op onze facebookpagina vinden.