Spetterend debat in Breda over Oekraïne-referendum

26 maart 2016

Spetterend debat in Breda over Oekraïne-referendum

Kees Verhoeven (Tweede Kamerlid D66) en Tiny Kox (fractievoorzitter Eerste Kamer SP) kruisten donderdag 24 maart met elkaar de degens in een sfeervol Podium Bloos. ,,We kijken terug op een geslaagde debatavond over het Oekraïne-referendum. Bijna honderdvijftig mensen werden geïnformeerd en geamuseerd door de debaters,” aldus Michel Verschuren (afdelingsvoorzitter SP Breda). Ook medeorganisator Hans Teunissen (bestuurslid D66 Breda) is tevreden: ,,Onder strakke leiding van Johan van Uffelen (oud-hoofdredacteur van BN DeStem) werd het vuur ontstoken bij de opponenten. Zijn prikkelende stellingen en vragen zorgden ervoor dat het debat er soms verhit aan toeging. De opponenten gingen scherp op de inhoud in, maar deden dat in goede sfeer."

De avond werd georganiseerd door de afdelingen D66 en SP in Breda met medewerking van Podium Bloos. ,,Een mooi initiatief dat leidde tot een warme samenwerking tussen twee partijen.” Zo beschrijft Verschuren de aanloop naar het debat. Teunissen voegt toe: ,,Het is mooi om te zien dat twee politieke partijen met zo’n sterk uiteenlopend standpunt over de inhoud van dit referendum bij elkaar komen en zij aan zij deze avond organiseren.” Een samenwerking die smaakt naar meer, vindt hij. ,,Duidelijke verschillen dwingen tot nadenken. ” Ook Verschuren is enthousiast: ,,Ik maak mij er sterk voor dat D66 en SP in de toekomst vaker dit soort debatavonden organiseren in Breda. We hopen dat andere partijen graag bij ons aansluiten.” Het debat zelf ging er, zoals vermeldt, enkele malen pittig aan toe. Beide doorgewinterde politici waren goed aan elkaar gewaagd. De heren waren het eens over de noodzaak van een referendum. Zowel de SP als D66 hebben zich ingezet om deze wet mogelijk te maken. Meer dan vierhonderdduizend mensen in Nederland hebben nu voor het eerst van dit recht gebruik gemaakt.  Het is dan ook goed dat er veel aandacht voor is, ook in Breda. D66 is voor een associatieverdrag en stelt dat dit verdrag goed gaat zijn voor de mensen daar. Zo kan de corruptie bestreden worden en de economie groeien. Ook bestrijdt Verhoeven het beeld dat het associatieverdrag een opmaat is naar lidmaatschap van de Europese Unie. ,,Oekraïne is niet eens kandidaat-lid. Het idee van lidmaatschap is dan ook echt een fabel, ” zegt Verhoeven. ,,Mocht de Oekraïne ooit kandidaat-lid worden dan is er de mogelijkheid om hierover opnieuw een referendum uit te schrijven,” meent Verhoeven.

De SP is tegen het verdrag en Tiny Kox voert aan dat president Poroshenko zijn volk misleidt door ze voor te houden dat dit verdrag de weg naar lidmaatschap is. Volgens Kox zou een verdrag juist slecht uitpakken voor de inwoners van de Oekraïne: ,,De oligarchen zouden meer macht krijgen en de multinationals krijgen vrij spel.” Ook over de militaire samenwerking vlogen de heren elkaar verbaal fel in de haren. Verhoeven wijst erop dat slechts een kleine paragraaf gaat over gezamenlijke trainingen en militaire ondersteuning. Kox maakt zich meer zorgen. Hij wil niet dat Nederland en de rest van de Europese Unie verder betrokken raken bij een burgeroorlog. ,,Tienduizend doden en meer dan drie miljoen vluchtelingen kun je niet afdoen als een kleinigheid,” volgens Kox. Zo debatteerden de heren ruim drie kwartier lang. Op het einde vonden ze elkaar weer. Want de uitlatingen van Juncker dat er een continentale crisis kan ontstaan als Nederland NEE zegt, vinden beiden absoluut ongepast. Het Nederlandse volk heeft het recht zich over dit verdrag uit te spreken. Dat is democratie.