Breda leert van Pegatron

3 maart 2016

Breda leert van Pegatron

De gemeente gaat voortaan nieuwe bedrijven wijzen op de mores van de lokale arbeidsmarkt. Het werken met uitsluitend uitzendkrachten die van het ene op het andere moment op straat gezet kunnen worden, hoort daar zeer zeker niet bij. Dat zei wethouder De Bie (D66) toe op vragen van SP Breda over het vertrek van Pegatron in de raad van donderdag. "Ondanks dat de 500 mensen die hun baan verliezen er niets meer aan hebben, ben ik blij dat we lessen hebben geleerd van Pegatron", zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. "We moeten niet langer de fout maken dat wanneer we grote bedrijven geen strobreed in de weg leggen, dat dan alles wel goed komt."

Dit kan volgens SP Breda niet los gezien worden van een goede relatie tussen gemeente en de in Breda gevestigde bedrijven. Een goede verstandhouding maakt dat je elkaar aanspreekt op elkaars verantwoordelijkheden en signalen op tijd oppakt. Daarmee overigens niet zeggend dat een vertrek van Pegatron te voorkomen was geweest. Maes: "Laten we echte banen naar Breda halen en houden. Banen waarbij je jezelf niet elke dag af hoeft te vragen of je morgen nog werk hebt. Banen op basis waarvan onze inwoners een toekomst op kunnen bouwen in onze mooie stad!"