Bushalte Merodelaan wordt Het Glazen Hok

13 december 2015

Bushalte Merodelaan wordt Het Glazen Hok

Het Glazen Huis komt toch een jaar eerder naar Breda dan verwacht. Maandag 14 december aanstaande al, wordt namelijk de bushalte aan de Merodelaan in de Haagse Beemden omgebouwd tot een kleine variant van het beroemde Glazen Huis van 3FM. Omwonenden en de SP vragen hiermee aandacht voor het verdwijnen van deze en andere bushaltes in de nieuwe dienstregeling van Arriva die komende week ingaat. "Juist in dit vergrijzende deel van de wijk, is het ongewenst bushaltes op te heffen", zegt Nico Heijmans, fractievoorzitter SP Noord-Brabant. "Vandaar deze ludieke actie samen met omwonenden. En zoals dat hoort bij het Glazen Huis, halen we natuurlijk ook geld op voor het Rode Kruis!"

Voor de actie laat buurtbewoner Peter Nuijten (60) zich van 6 uur 's ochtends tot 18 uur 's avonds opsluiten in Het Glazen Hok. "Wij wonen al sinds eind jaren ‘70 in de Haagse Beemden en maken veel gebruik van deze bushalte", zegt Nuijten. "Als je nu buslijn 6 of 12 wil nemen, moet je vele honderden meters naar winkelcentrum De Donk lopen. Voor ons is dat nog te doen maar voor steeds meer oude mensen hier in de buurt niet." Dat Nuijten niet de enige is die er zo over denkt, blijkt uit een onderzoek dat de SP hield onder omwonenden. Maar liefst 9 op de 10 van hen maakt wel eens gebruik van de bus. Van hen vindt 99 procent dat de bushalte moet blijven. Opvallend is ook dat driekwart van de omwonenden niet op de hoogte was van het verdwijnen van de bushalte.

Sinds de verzelfstandiging van het busvervoer eind jaren ‘90, is de provincie verantwoordelijk voor de concessie en de aanbesteding. De SP-fractie van Noord-Brabant gaat dan ook vragen hierover stellen aan de verantwoordelijke provinciebestuurder. "Wij willen graag weten wat de achterliggende reden is dat deze en andere haltes verdwijnen en of de geringe tijdswinst wel opweegt tegen het ongemak voor met name ouderen en mensen die om andere redenen slecht ter been zijn", zegt Heijmans. "Deze groep is vaak afhankelijk van de bus om naar de stad te gaan of op visite. We moeten voorkomen dat deze mensen in een sociaal isolement raken, zeker met de kerstdagen!"

Steun deze actie en het Rode Kruis door op deze link te klikken!