“Maak Beemdentil voor jongeren”

24 november 2015

“Maak Beemdentil voor jongeren”

Omwonenden van buurthuis De Beemdentil in de Haagse Beemden zien graag meer activiteiten in het buurthuis. Met name voor jongeren. Dat blijkt uit een enquête die SP Breda heeft gehouden. Elders in Breda strijden de inwoners juist voor het behoud van hun geliefde buurthuis, bij De Beemdentil lijkt het omgekeerde het geval. Ondanks dat het buurthuis open is en blijft, zegt 96 procent van de omwonenden er weinig, tot nooit gebruik van te maken. Michel Verschuren (Bestuursvoorzitter SP Breda): "Dit roept bij ons de vraag op of er daadwerkelijk geen behoefte is aan een buurthuis, of dat er wellicht iets anders aan de hand is?"

De reacties die de SP aan de deur kreeg en ook de cijfers laten zien dat er wel degelijk behoefte is aan een ontmoetingsplek in de buurt. Maar liefst 97% van de ondervraagden ziet daarvan de meerwaarde in. Gevraagd naar het beeld wat men van De Beemdentil heeft, kwamen reacties als "saai en ontoegankelijk" en "onduidelijk wat de activiteiten zijn". Op de vraag wanneer men wel gebruik zou maken van het buurthuis, kwamen reacties als "wanneer er meer activiteiten voor kinderen en jeugd zijn" en "als er net als vroeger weer carnaval wordt gevierd". De conclusie die SP Breda trekt, is dat de behoefte er wel is, alleen dat De Beemdentil in deze vorm daar niet bij aansluit.

De komende tijd gaat SP Breda zich beraden op vervolgstappen. Klik op onderstaande link voor de uitslagen van de enquête.