Afscheid Karen Vermariën, installatie Maurice Spapens

5 november 2015

Afscheid Karen Vermariën, installatie Maurice Spapens

Donderdagavond nam de Gemeenteraad van Breda afscheid van SP-raadslid Karen Vermariën. Zij verhuist binnenkort naar Rotterdam om samen te gaan wonen en kan daarom haar werk als raadslid in Breda niet langer voortzetten. Maurice Spapens die al eerder raadslid was voor SP Breda, neemt de plek van Vermariën binnen de fractie in. "Ik zal er niet omheen draaien: wij vinden het bijzonder jammer dat Karen gaat", zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. "Jammer voor ons maar natuurlijk gun je iemand als Karen alle geluk van de wereld. Wij wensen haar en haar vriend dat dan ook toe. Op de ene of op de andere manier gaan we vast nog heel veel van haar horen!"

Vermariën wordt door vriend en vijand geprezen om haar uitstraling, vriendelijke karakter en gedegen manier van werken. Hetafgelopen anderhalf jaar heeft ze zich onder meer ingezet op de taakvelden veiligheid, verkeer en jeugd. Ook was ze de voorzitter van de werkgroep jeugd en politiek. Maar zoals dat wel vaker gaat met jonge, talentvolle mensen: ze blijven nooit onopgemerkt. "Aan alle kanten werd er aan haar getrokken", zegt Maes. "Karen moest haar aandacht verdelen tussen Rotterdam waar ze werkt aan de Erasmus Universiteit, Tilburg waar ze bij het Juridisch Loket werkt en natuurlijk Breda waar ze woont en raadslid is."

Een frisse blik en jeugdig enthousiasme zijn belangrijk in de raad. Maar ervaring en historisch besef evenzo. "Ik denk dat ons 'nieuwe' raadslid Maurice beide kwaliteiten heeft", zegt Maes. Nieuw tussen aanhalingstekens want Spapens was eerder al acht jaar raadslid voor SP Breda. Maes: "Hij brengt die ervaring mee voor onze verder relatief jonge fractie.  Maar als creatieve geest heeft Maurice ook de gave om complexe zaken met een frisse blik te bekijken en tot onverwachte oplossingen te komen. Ondanks dat het jammer is dat Karen gaat, ben ik blij dat we er Maurice voor terug krijgen!"