Breda erkent maatschappelijk belang vastgoed

22 oktober 2015

Breda erkent maatschappelijk belang vastgoed

Foto: BredaVandaag.nl
Breda gaat haar maatschappelijk vastgoed opnieuw tegen het licht houden. Dat is de uitkomst van de commissie Bestuur van 21 oktober, waar commissielid Maurice Spapens namens de SP verzocht om met een goed plan te komen voor de resterende gebouwen die Gemeente Breda nog in haar bezit heeft. “Buurthuizen hebben een grotere waarde dan alleen de bakstenen waarmee ze gebouwd zijn. Het is ook dé plek waar de buurt samen komt. Die maatschappelijke waarde moet meegenomen worden wanneer de gemeente gaat besluiten wat ze doet met deze panden” aldus Spapens.

Wethouder De Beer heeft erkend dat dit een belangrijk punt is. Hij heeft toegezegd begin 2016 met een visie op het gemeentelijk vastgoed te komen. Daarbij zal ook de maatschappelijke waarde van de gebouwen meegenomen worden. Spapens: “ Een mooie eerste stap om deze gebouwen met hun belangrijke wijkfunctie te behouden voor de wijken”.

SP Breda heeft zich in het verleden regelmatig hard gemaakt voor het behoud van buurthuizen. Zo heeft de SP samen met buurtbewoners een bingo in het stadskantoor georganiseerd, om aan te geven dat deze mensen zonder buurthuis nergens meer naartoe kunnen. Ook heeft de SP samen met buurtbewoners nieuw leven geblazen in buurthuis de Sleutel, de voormalige Loper in de Haagse Beemden.